מתעניינ/ת בלימודי ניתוח התנהגות?

בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במספר המתעניינים  בלימודי ניתוח התנהגות בישראל. לא פעם אנו נשאלים: האם כדאי ללמוד ניתוח התנהגות?…

מה כוללת תכנית הלימודים בתחום?

היכן ניתן ללמוד את התחום בישראל?

איך יודעים באיזו תכנית לבחור?

לימודי ניתוח התנהגות: מורה דרך למתלבטים/ות:

רגע לפני שמתחילים, חשוב לדעת!

ניתוח התנהגות הנה גישה קלינית- מדעית, המוכרת כאחת המבוססות והיעילות ביותר לטיפול באוכלוסיות מגוונות. הגישה מתמקדת בשיפור איכות חייהם של המטופלים וסיוע במגוון היבטים משמעותיים להם ולבני משפחתם בחיי היום יום.
מנתח/ת התנהגות הנו בעל מקצוע ייחודי בתחום המקצועות החינוכיים-טיפוליים. תחום זה תופס תאוצה בשנים האחרונות בארץ ובעולם, בעיקר בתחומי הטיפול בילדים עם עיכוב התפתחותי, קשיי תקשורת והתנהגות, קשב וריכוז וייעוץ למשפחות ולהורים, הן במגזר הפרטי והן במגזר הציבורי ובמערכת החינוך.
מספר מוסדות אקדמיים בישראל מציעים כיום תכניות ייחודיות ללימודי תעודה בניתוח התנהגות, אשר מתמקדות בהקניית ידע וכלים מקצועיים בתחום.

האם כדאי ללמוד את התחום?

לימודי ניתוח התנהגות הנם לימודים ייחודיים, מעניינים ומעשירים. בין אם הנך מתלבט/ת בבחירת הקריירה העתידית ובין אם הנך בעל מקצוע מיומן בתחומו– הלימודים בהחלט עשויים להיות רלוונטיים עבורך.
עדיין לא החלטת מה את/ה רוצה לעשות "כשתהיה גדול", אבל את/ה מגלה עניין בעבודה בתחומי החינוך והוראה/חינוך מיוחד/פסיכולוגיה/ייעוץ ו/או טיפול? – לימודי ניתוח התנהגות יתנו לך את האפשרות להיחשף למקצוע ייחודי, מספק ומתגמל ואולי אף יהוו את הבסיס לבחירת המקצוע העתידי שלך.
הנך כבר בעל/ת מקצוע מיומן באחד מתחומי הטיפול/חינוך? – הלימודים בהחלט עשויים לתרום גם לך. לימודי ניתוח התנהגות יספקו לך בסיס תיאורטי נרחב וערכת כלים שימושיים אשר יעשירו את עבודתך מבחינה מקצועית ויאפשרו לך לתת ערך מוסף למטופל/לקוח.

מהם תנאי הקבלה לתכניות הלימוד בארץ?

תנאי הקבלה במרבית התכניות ללימודי ניתוח התנהגות בישראל דומים: על מנת להירשם ללימודים עליך להיות בעל תואר ראשון (BA) ולעבור ראיון קבלה כחלק מתנאי הקבלה.
*ייתכנו הבדלים בתנאי הקבלה בין התכניות השונות.

מה כוללות תכניות הלימוד בניתוח התנהגות יישומי בישראל?

תכניות הלימוד בתחום זה בישראל מתמקדות בהקניית ידע ברמה העיונית והיישומית של עקרונות בניתוח התנהגות. מהלך הלימודים מאפשר לסטודנט לרכוש כלים עדכניים לניתוח ולטיפול במגוון היבטים של תפקוד והתנהגות בקרב אוכלוסיות מגוונות. התכניות משלבות לימודים עיוניים ולימודים מעשיים וכוללות קורסי חובה בניתוח התנהגות, יישומים קליניים בניתוח התנהגות, התנסות מעשית ו/או פרקטיקום והתמחויות ספציפיות, בהתאם לדרישות הלשכה הבינלאומית למנתחי התנהגות BACB וארגון הABAI.
קורסים נוספים במהלך הלימודים מקיפים נושאים שונים כגון: עקרונות יסוד בניתוח התנהגות, אתיקה, שיטות תצפית ומחקר, גישות התערבות שונות, ביצוע הערכה פונקציונאלית ועוד.

מהו היקף הלימודים?

במרבית התוכניות בישראל לימודי ניתוח התנהגות הנם לימודים במסלול דו- שנתי (=משך הלימודים כשנתיים), במתכונת של יום לימודים אחד בשבוע, למשך מספר שעות. ייתכנו שינויים בין תוכניות הלימוד השונות.

היכן ניתן ללמוד ניתוח התנהגות יישומי בישראל?

בישראל פועלות כיום מספר תכניות לימודי ניתוח התנהגות במוסדות אקדמיים מוכרים ברחבי הארץ. חלק  מהתוכניות מוכרות על ידי ה- ABAI העמותה הבינלאומית לניתוח התנהגות. לחץ כאן לעיון ברשימת תכניות הלימוד 

 שיקולים בבחירת תכנית לימוד:

מומלץ לבדוק פרטים ולאסוף מידע אודות התכניות השונות בישראל טרם קבלת ההחלטה לאן להירשם. להלן מספר שיקולים חשובים בבחירת התכנית המתאימה:

  • תכנית המאושרת על ידי העמותה הבינלאומית לניתוח התנהגות (ABAI): כדאי לבדוק האם התכנית מאושרת על ידי העמותה הבינלאומית לניתוח התנהגות (ABAI) או לפחות נמצאת בתהליך מתקדם של קבלת אישור שכזה. לאתר העמותה הבינלאומית לניתוח התנהגות:  https://www.abainternational.org/vcs/directory.aspx.
  • אישור זה מבטיח כי תכנית הלימודים כוללת את התכנים הרצויים בהתאם לסטנדרטים המקצועיים הבינלאומיים הרלוונטיים ללימודי ניתוח התנהגות.
  • פרקטיקום- התנסות מעשית: מומלץ לבדוק האם תכנית הלימודים כוללת פרקטיקום, מה היקף השעות, מה פורמט ההנחיה שהתוכנית מספקת ובאילו תחומים ניתן לבצע את ההתנסות.

ומה עוד חשוב לבדוק?

  • מיהו ראש התכנית? כדאי לבדוק מי עומד/ת בראש תכנית הלימודים? האם הוא/היא מנתח/ת התנהגות בעל ותק וניסיון מקצועי רלוונטי לניתוח התנהגות?
  • מיהו סגל ההוראה בתכנית? כדאי לבדוק האם סגל ההוראה כולל מנתחי התנהגות בעלי ותק וניסיון רלוונטי להוראת התחום.
  • מה מתכונת הלימודים בתכנית הספציפית? כאמור, תכניות הלימוד בישראל כוללות מספר קורסים דומים הרלוונטיים ללמידת התחום בהתאם להנחיות הלשכה הבינלאומית למנתחי התנהגות והABAI. יחד עם זאת, קיימים גם הבדלים בין תכנית אחת לאחרת. מומלץ לבדוק מראש מה כוללת תכנית הלימודים הספציפית בה הנך מתעניין/נת (חלק מעשי + חלק עיוני), מהן ההתמחויות הייחודיות המוצעות בתכנית, שעות פרקטיקום (איך מתבצעות בפועל, כמה, היכן) וכן הלאה.
  • שיקולים טכניים נוספים: כדאי לקחת בחשבון גם את המיקום הגאוגרפי בו מתקיימים הלימודים ואפשרויות התחבורה לאזור, מאפייני המוסד האקדמי בה מתקיימת התכנית, עלויות התכנית, מהם הימים והשעות אותם יידרשו הסטודנטים/יות להקדיש לצורך לימודים עיוניים ומעשיים ועוד.

מתי מומלץ להתחיל ולהיערך להרשמה ללימודים?

  • הרשמה: מועדי פתיחת ההרשמה ללימודי ניתוח התנהגות משתנים בהתאם לתכנית הספציפית למוסד האקדמי בו מתקיימת התכנית. ולכן, במידה והנך מתעניין בלימודי ניתוח התנהגות – מומלץ לעקוב אחת הפרסומים באתר של כל תכנית הכשרה ולוודא מראש את מועדי ההרשמה בתכנית הספציפית אליה ברצונך להירשם. ההרשמה תהיה פתוחה עד למילוי המכסה בתכנית.
  • ראיון קבלה: כדאי לקחת בחשבון כי רוב תכניות הלימוד לניתוח התנהגות כוללים גם ראיון קבלה, מועדי הראיונות נערכים לרוב כחודש- חודשיים מתום מועד ההרשמה ועד לאחרון הנרשמים ומילוי המכסה.  *ייתכנו הבדלים במועדי הראיונות בתכניות השונות.
  • יום פתוח בחלק מתכניות הלימוד נהוג לקיים יום פתוח למתעניינים/ות- מומלץ להגיע ולהתרשם אישית!

בהצלחה!!

ערכי הארגון

ארגון מנתחי ההתנהגות בישראל חותר למצוינות ומקצועיות תוך שמירה על איכות ואתיקה מקצועית, ופועל להפצה ויידוע של כללי האתיקה והיושרה המקצועית של מנתחי ההתנהגות בישראל.
הקוד האתי המעודכן תורגם לעברית באדיבותם של ד"ר כרמית מטלון ורועי חבלין.

להמשך קריאה »

חזון ומטרות הארגון

ארגון מנתחי ההתנהגות בישראל שואף לקדם את המקצוע ואת רצונותיהם וצרכיהם של מנתחי ההתנהגות בישראל תוך התאמת הפעילות המקצועית לצרכי הקהילה.  בית לקהילה המקצועית: הארגון

להמשך קריאה »

נייר עמדה ניתוח התנהגות בישראל

ארגון מנתחי ההתנהגות בישראל פועל להגדלת החשיפה לתחום הדעת של ניתוח התנהגות בקרב הציבור הרחב, תוך הגברת המודעות והכרת התכנים והמיומנויות בהם עוסקים מנתחי התנהגות. הארגון פועל למען חיזוק מעמדו המקצועי של התחום ותדמיתו.
לשם כך, נוסח נייר עמדה המאגד בתוכו את המידע אודות המקצוע, התימוכין, ההכשרה והאני מאמין של ארגון מנתחי ההתנהגות בישראל.

להמשך קריאה »

צרו איתנו קשר עוד היום