בחינת ההסמכה

*החל מינואר 2023 לא יאפשר הארגון הבינלאומי למנתחי התנהגות BACB למועמדים מחוץ לארה"ב וקנדה לגשת לבחינת ההסמכה למנתחי התנהגות*

בחינת ההסמכה למנתחי התנהגות נכתבה על ידי קבוצה גדולה של מובילים בתחום (פרופסורים בעלי רקורד מחקרי וקליני מוכח) תחת ההנהגה וההובלה של הלשכה הבינלאומית למנתחי התנהגות מוסמכים (Behavior Analyst Certification Board BACB-). הלשכה הבינלאומית למנתחי התנהגות מוסמכים הנה ארגון ללא כוונת רווח, הוקמה בארה"ב בשנת 1998 במטרה לתת הכוונה מקצועית ומענה לצרכיהם של מנתחי התנהגות, ממשלות וקהל הצרכנים ומהווה את הגוף היחיד בעולם הרשאי להסמיך מנתחי התנהגות. דרישות ההסמכה של הלשכה הבינלאומית למנתחי התנהגות (תוכן בחינת ההסמכה, תהליכי הלמידה וכל הפרוצדורות הקשורות בכך) נמצאות תחת בקרה שוטפת בהתאם לסטנדרטים הבינלאומיים עבור מוסדות לימוד המקיימים תכנית ללימודי ניתוח התנהגות. למחלקה העוסקת בהפעלת המבחן מטעם  ה- BACB יש מאגר של אלפי שאלות לבחינה, מאגר המתעדכן מידי שנה בתהליך מסודר.

בחינת ההסמכה מיועדת עבור סטודנטים אשר סיימו את לימודיהם בתכנית לימודי ניתוח התנהגות, כולל התנסות מעשית מלאה (ברמת תואר ראשון\שני) ונועדה להסמיך את הסטודנטים כמנתחי התנהגות מוסמכים. לפי המידע האחרון שהתפרסם ע"י הלשכה הבינלאומית למנתחי התנהגות מוסמכים ישנם כיום כ-95 מדינות ברחבי העולם בהן פועלים מנתחי התנהגות מוסמכים.

סוגי הסמכות הבורד

RBT

Registered Behavior Technician, תרפיסטים, 12 שנות לימוד

BCaBA

Board Certified Assistant Behavior Analyst, מנתחי התנהגות מוסמכים ברמת תואר ראשון

BCBA

Board Certified Behavior Analyst, מנתחי התנהגות מוסמכים ברמת תואר שני

BCBA-D

Board Certified Behavior Analyst, מנתחי התנהגות מוסמכים ברמת תואר שלישי ומעלה

מדוע מומלץ לגשת לבחינה?

ראשית, וכמו בכל מקצוע אחר, מומלץ כי הסטודנטים המסיימים את לימודיהם בתכנית להכשרת מנתחי התנהגות יעברו את בחינת ההסמכה על מנת לעסוק במקצוע כחוק.

 

זוהי למעשה הגושפנקא היחידה והבלעדית כיום לאשר כי בוגר תכנית ההסמכה רכש את היכולות והידע הנדרש על פי הסטנדרטים המקצועיים המקובלים בתחום בעולם BACB)) ועל מנת לעסוק במקצוע באופן אחראי.

מנתחי התנהגות מוסמכים ע"י BACB הנם:

#בעלי רישיון לעסוק במקצוע ניתוח התנהגות (ABA) אשר רכשו את מיומנויות המקצוע בתכנית לימוד מאושרת על ידי הלשכה העולמית למנתחי התנהגות מוסמכים (BACB) ועברו בהצלחה את בחינת ההסמכה.

#אנשי מקצוע המאוגדים תחת ארגון מפקח, שהוכיחו באמצעות בחינה קפדנית כי יש בידיהם את הכישורים והידע המקצועי הנדרש על מנת לעסוק בניתוח התנהגות.

#מנתחי התנהגות מוסמכים עומדים בסטנדרטים טיפוליים ופועלים תחת "קוד המקצועיות והאתיקה עבור מנתחי ההתנהגות", מסמך אשר נכתב ע"י BACB ונכנס לתוקף מ1/1/2016.

מומלץ כי כל בוגר תכנית לימודי ניתוח התנהגות ישאף לקבל את הגושפנקה הזו, למען עתיד המקצוע שלנו בישראל, למען בקרה על הטיפול ורווחת המטופלים.

באיזו שפה כתובה הבחינה

בחינת ההסמכה למנתחי התנהגות נכתבה במקור בשפה האנגלית. יחד עם זאת, ובמטרה לתת מענה הולם לנבחנים ברחבי העולם הבחינה תורגמה לשפות נוספות וכיום ניתן להיבחן בלא פחות מ9(!) שפות שונות: אנגלית, ספרדית, סינית, עברית, איטלקית, פורטוגזית, רוסית, קוריאנית, פולנית. ישנה כוונה לתרגום לשפות נוספות בעתיד (צרפתית, יפנית, ערבית והינדית).  

אילו מסמכים נדרשים על מנת להירשם לבחינה?

ניתן למצוא מידע מקיף אודות ההרשמה לבחינה באתר BACB בלינק הבא:

על מנת להירשם לבחינת ההסמכה למנתחי התנהגות יש להציג ללשכה הבינלאומית למנתחי התנהגות מוסמכים את המסמכים הבאים:

1. אישור זכאות לתואר בשפה האנגלית + גיליון ציונים של התואר האקדמי בשפה האנגלית.

**על האישורים להיות בתוך מעטפה סגורה של המוסד האקדמי ועל לשונית הסגירה של המעטפה תהיה חתימה של המוסד האקדמי. הבורד לא יקבל אישורים שאינם במעטפה מקורית סגורה וחתומה של המוסד האקדמי.

**במידה והמסמכים אינם מקוריים, אלא תורגמו לשפה האנגלית שלא על-ידי המוסד האקדמי שהנפיק אותם, נדרשת חתימת נוטריון. יש להכניס גם מסמכים אלו למעטפה סגורה וחתומה ע"י הנוטריון.

2. שלושה אישורים הקשורים לתכנית ההסמכה (במידה ועמדתם בכל דרישות התכנית בקורסים ובפרקטיקום(:

1.גיליון חלוקה לשעות – COURSE CONTENT VERIFICATION FORM – מסמך זה מעיד על הקורסים הנלמדים בתכנית והעונים על דרישות הבורד לקראת המבחן.

2.אישור הפרקטיקום Experience Verification

3.גיליון ציונים אישי

 

מועדי הבחינה והגשת מסמכים:

בחינת ההסמכה למנתחי התנהגות מתקיימת בארבעה מועדים שונים לאורך השנה: נובמבר, אוגוסט, מאי ופברואר וכל מועמד יכול להגיש בקשה להירשם במועד המתאים עבורו.

 

להלן טבלת מועדי הרשמה ולוחות זמנים:

 

February

May

August

November

Application Deadline

מועדי הגשת בקשה להיבחן

January 1

April 1

July 1

October 1

Examination Dates

מועדי הבחינה

February 1-28

May 1-31

August 1-31

November 1-30

Pearson VUE Test Scheduling Available

מועדי הרשמה לבחירת תאריך הבחינה

December 22

March 22

June 22

September 22

Grades Released On or Before

 פרסום תוצאות הבחינה

April 15

July 15

October 10

January 10

מבנה הבחינה:

1. מבנה הבחינה וההשתתפות בה עומדים בתקנים אמריקאים.

2. נבחנים ברמת BCaBA- 130 שאלות, נבחנים ברמת BCBA- 150 שאלות.

3. בנוסף למס' השאלות המפורט, לרוב יש 10 שאלות פיילוט נוספות, כלומר סה"כ 140 שאלות לנבחנים ברמת BCaBA, סה"כ 160 שאלות לנבחנים ברמת BCBA

4. הבחינה אורכת 4 שעות הכוללות את הזמן עבור כל השאלות (כולל פיילוט), אישור תנאי המבחן, קריאת ההוראות והפסקות שהנבחן לוקח בזמן הבחינה.

התכוננות לבחינה:

# היערכות מראש- מאחר ומדובר בבחינה מקיפה הכוללת חומר רב, מומלץ להתחיל להתכונן לבחינה כחודשיים- שלושה מראש, על מנת להספיק לעבור על כל החומר.

# קבוצת למידה- מומלץ להקים קבוצת למידה משותפת עם סטודנטים נוספים אשר בכוונתם לגשת לבחינה.

# תרגול באמצעות תוכנה/מודולה תוכנת תרגול מומלצת ע"י ה BACBהכוללת שאלות המקיפות את כל נושאי הבחינה. את התוכנה מומלץ לרכוש מספר חודשים לפני מועד הבחינה על מנת להספיק לעבור על כל החומר ואף לחזור בהמשך ולהקדיש זמן לחלקים בהם הצלחת פחות.                                                         

קישור לאתר לרכישת התוכנה

הקשר בין תרגול בתוכנה מעבר בהצלחה של בחינת ההסמכה הינו מוכח- נמצא כי אחוז העוברים את בחינת הבורד בניסיון הראשון לאחר שימוש בתוכנה, עומד על 97.7%!  

# קבוצות פייסבוק- קיימות מספר קבוצות פייסבוק המיועדות לסטודנטים ולנבחנים וכוללות התייעצויות אודות הלמידה לבחינה ושאלות ספציפיות.

קישור לקבוצות:

ABA Study Group

Behavior Analyst ABA Study Group

Students of Applied Behavior Analysis

 

ומה אם לא עברתי את הבחינה?

לא מתייאשים וניגשים שוב!

במידה ונכשלת בבחינה ניתן לגשת לבחינה חוזרת. לשם כך  יש להגיש טופס בקשה לבחינה חוזרת Retake application – הטופס נמצא באתר הבורד. טופס זה מאפשר לגשת שוב לבחינה בטווח של שנתיים מרגע הגשת הבקשה המקורית.

 

מידע נוסף אודות הבחינה ניתן לקרוא באתר ה-BACB

בהצלחה!