לפניך מאגר שאלות ותשובות בנושא ניתוח התנהגות בישראל מתוך מגוון פניות שקיבלנו.

לא מצאת מה שחיפשת? יש לך שאלה נוספת?

ניתן לשלוח אלינו מייל ioba.pniyot@gmail.com

ונחזור אליך עם המידע הרלוונטי.

מה ההבדל בין מנתח התנהגות למטפל התנהגותי?

הקווים המנחים לגבי העיסוק במקצוע ניתוח התנהגות נקבעו על ידי הלשכה הבינלאומית לניתוח התנהגות BACB, לפיהם:

מנתח/ת התנהגות: הנו מי שסיים את לימודיו בניתוח התנהגות במוסד אקדמי מוכר, כולל הכשרה עיונית ומעשית בניתוח התנהגות. מנתחי התנהגות עוסקים בהנחיית תכניות טיפול, הדרכת צוותים והורים, בניית תכניות התערבות ומתן מענה מקצועי ויעוץ.

מטפל/ת התנהגותי: הנו מי שעובד/ת בטיפול בתכנית טיפול התנהגותית תחת הנחייה של מנתח/ת התנהגות ו/או עבר קורס המתמקד בטיפול ABA ונמשך מספר שבועות/חודשים. מטפל/ת התנהגותי/ת עוסק/ת ביישום בשטח של תכנית הטיפול שנכתבה ע"י מנתח/ת ההתנהגות ומקבל ליווי מקצועי והנחיה שוטפת במהלך עבודתו. המטפל עוסק בעבודה ישירה מול המטופל במסגרת הטיפול ההתנהגותי. למתעניינים בלימודים וסטודנטים בתחילת דרכם – מומלץ לעבוד כמטפל התנהגותי, על מנת לצבור ניסיון בשטח והיכרות עם התחום.

מדוע נדרש תואר אקדמי (MA או BA) על מנת ללמד לימודי תעודה בניתוח התנהגות?  

הסטנדרטים המקצועיים להכשרתם של מנתחי התנהגות בעולם מבוססים על שני מסלולים: או לימודי תואר ראשון/שני בניתוח התנהגות או לימודי תעודה לבעלי תואר קודם.

ניתוח התנהגות הוא מקצוע טיפולי-חינוכי. העיסוק במקצוע כזה, בדומה לעיסוק במקצועות הבריאות האחרים (כמו ריפוי בעיסוק, קלינאית תקשורת וכדומה) מחייב תואר אקדמי רלוונטי+ הכשרה מעשית מקיפה ורישיון לעסוק במקצוע. לשם אנחנו שואפים מבחינת הסדרת ניתוח התנהגות בישראל.

כל זה בשביל להבטיח רמה מקצועית הולמת של העוסקים במקצוע ולהגן על גם על אנשי המקצוע וגם על בריאות הציבור.

מהו הפרקטיקום בניתוח התנהגות?

פרקטיקום הנו חלק מהותי בלימודי תעודה בניתוח התנהגות והוא מהווה את הבסיס להתנסות המעשית של הסטודנטים העתידים להפוך לאנשי המקצוע בתחום ניתוח התנהגות.

בחלק מתכניות ההכשרה למנתחי התנהגות בישראל הפרקטיקום הוא חלק אינטגרלי מהתכנית ובחלקן הוא מחוץ לתכנית הליבה וניתן להירשם אליו בנפרד.

חשוב לדעת כי הכשרה ללא התנסות מעשית בעיקר בתחום יישומי-טיפולי אינה מומלצת ומהווה הכשרה חלקית ולא מלאה.

מה ההבדל בין תואר שני ללימודי תעודה בניתוח התנהגות?

לימודים לתואר שני ולימודי תעודה נבדלים בתנאי הקבלה, משך הלימודים והיקף התכנים והדרישות.

  • תנאי הקבלה ללימודי תעודה וללימודי תואר שני בניתוח התנהגות-שניהם מחייבים כי הסטודנט יהיה בעל תואר ראשון BA בתחום טיפולי-חינוכי רלוונטי. לא מתאפשרת קבלה ללימודי ניתוח התנהגות ללא תואר אקדמי.
  • משך הלימודים– תכניות ללימודי תעודה בניתוח התנהגות נמשכות 1.5-2 שנים (3 או 4 סמסטרים). כך גם לגבי תואר שני בניתוח התנהגות הנמשך כשנתיים.
  • תכני לימוד ודרישות– לימודי תעודה בניתוח התנהגות מתמקדים בהקניית ידע ברמה העיונית והיישומית של עקרונות בניתוח התנהגות. התכניות כוללות לימודים עיוניים ולימודים מעשיים: קורסי חובה בניתוח התנהגות יישומי, יישומים קליניים בניתוח התנהגות, התנסות מעשית ו/או פרקטיקום והתמחויות ספציפיות. קורסים נוספים במהלך הלימודים מקיפים נושאים שונים כגון: עקרונות יסוד בניתוח התנהגות, אתיקה, שיטות תצפית ומחקר, גישות התערבות, ביצוע הערכה פונקציונאלית ועוד. תואר שני בניתוח התנהגות מתמקד גם הוא בהקניית ידע ברמה העיונית והיישומית של עקרונות בניתוח התנהגות ויכלול קורסי ניתוח התנהגות כולל התמקדות במחקר. בנוסף, תכנית הלימודים לMA כוללת גם קורסים משניים, קורסי העשרה ובחירה הנלווים ללימודי המקצוע ודורשים אף הם השקעה, ביצוע מבחנים ואף הגשת עבודות אקדמיות.

למה העיסוק בניתוח התנהגות אינו מחייב תואר שני?

ניתוח התנהגות הנו מקצוע חדש יחסית ברחבי העולם. עד כה, הסטנדרטים המקצועיים המקובלים בעולם להכשרתם של מנתחי התנהגות התבססו על שני מסלולים: לימודי תעודה (לבעלי תואר אקדמי קודם) או לימודי תואר ראשון/שני בניתוח התנהגות.

תהליכי האקדמיזציה בתחום החלו בארה״ב בשנות ה80, עם פתיחת תכניות הכשרה ובעקבותיהן תארים אקדמיים מתקדמים בניתוח התנהגות.

ניתוח התנהגות מהווה מקצוע חדש ביחס למקצועות פרא-רפואיים אחרים, מטבע הדברים ובדומה לתהליך שעברו מקצועות הבריאות האחרים- ההתפתחות באקדמיה ופתיחת תארים אקדמיים מתרחשת בהתאמה לצורך העולה מהשטח. בדומה לתהליך שהתרחש בתחום ברחבי העולם, ניתן לראות כי עם הזמן והביקוש נפתחו יותר תארים ראשונים ושניים בניתוח התנהגות. גם בישראל ניתן לראות תהליך דומה, עם פתיחתו של תואר שני בניתוח התנהגות (תואר ראשון לא קיים בארץ עדיין). סביר שבשנים הבאות נראה בישראל עוד מוסדות אקדמיים שיפתחו תארים אקדמיים מתקדמים בתחום.

בחינת ההסמכה למנתחי התנהגות?

דרישות ההסמכה של הלשכה הבינלאומית למנתחי התנהגות מוסמכים- BACB נמצאות תחת בקרה שוטפת בהתאם לסטנדרטים הבינלאומיים עבור מוסדות לימוד המקיימים תכנית ללימודי ניתוח התנהגות. כמו בכל מקצוע אחר מומלץ כי סטודנטים המסיימים את לימודיהם יעברו את בחינת ההסמכה. זוהי למעשה הגושפנקה לאשר כי בוגר תכנית ההסמכה רכש את היכולת והידע הנדרשים על פי הסטנדרטים המקצועיים המקובלים בתחום בעולם ועל מנת לעסוק במקצוע באופן אחראי.

החל משנת 2023 הלשכה הבינלאומית למנתחי התנהגות מוסמכים מפסיקה להנפיק תעודות הסמכה למנתחי התנהגות מחוץ לארה"ב וקנדה והסדרת עבודתם של מנתחי התנהגות מחוץ לארה"ב תתבצע ברמה המדינית – לוקאלית. בחינת הסמכה ישראלית היא ללא ספק הצעד הבא המתבקש.

האם צריך תעודת הוראה כדי לעסוק בניתוח התנהגות?

מנתח התנהגות הינו מקצוע/פרופסיה עצמאית בדיוק כמו כל מקצוע אחר. התשובה לשאלה האם צריך תעודת הוראה על מנת לעסוק במקצוע שלנו היא- לא. על מנת לעסוק בניתוח התנהגות יש לעבור הכשרה מקצועית מעמיקה בניתוח התנהגות, לעבור פרקטיקום ולקבל הדרכה בשטח.

מאחר וניתוח התנהגות עדיין אינו מקצוע מוכר בישראל- אין עדיין הגדרה אחידה למיהו מנתח התנהגות בארץ ומי רשאי לעסוק במקצוע (זו אחת הסיבות לכך שמתקיימת פעילות אינטנסיבית לרגולציה של המקצוע). יחד עם זאת, הדרישה להעסקת מנתחי התנהגות בישראל הולכת וגוברת עם השנים ובהיעדר רגולציה בתחום דרישות ההעסקה משתנות בין מסגרות ומעסיקים.

מנתחי התנהגות יכולים לעבוד במספר רב של מסגרות פרטיות או ציבוריות בישראל, כגון גני תקשורת, מעונות יום שיקומיים, הוסטלים, עיריות, בתי ספר לחינוך מיוחד, הנחיית שילוב ותוכניות טיפול ביתיות, הדרכת הורים ועוד. לא נדרשת לשם כך תעודת הוראה ממנתחי התנהגות.

לחילופין, מנתחי התנהגות המועסקים על ידי משרד החינוך בארץ (לרוב במסגרת מת"יאות או בתי ספר) נדרשים לתעודת הוראה, זאת בניגוד למקצועות פרא-רפואיים אחרים בהם נדרשת רק השלמה להוראה – 2 סמסטרים.

מהן אפשרויות התעסוקה במקצוע ובאיזה מסגרות מועסקים מנתחי התנהגות בישראל?

  • גני תקשורת
  • מעונות יום שיקומיים
  • הוסטלים
  • מרכזי תעסוקה לאוכ׳ עם צרכים מיוחדים
  • עיריות
  • בתי ספר – חינוך מיוחד/חינוך רגיל
  • גני ילדים – חינוך מיוחד/חינוך רגיל
  • מתי״אות
  • מגזר פרטי-הנחיית תכניות טיפול ושילוב, הדרכת הורים, ייעוץ למשפחות
  • מרכזי טיפול/חברות פרטיות
  • עמותות
  • אקדמיה/הוראה

מהו טווח השכר המקובל למנתחי התנהגות בישראל?                                                                                                                                                                            מנתחי התנהגות עובדים בארץ במגזר הפרטי והציבורי. במגזר הפרטי מנתחי התנהגות לרוב עובדים כעצמאיים והשכר הינו שעתי כנגד קבלות/חשבוניות. מנתחי התנהגות המועסקים במגזר הציבורי מועסקים לרוב כשכירים (תלוש משכורת) או פרילנסרים (קבלות/חשבוניות). בדומה למקצועות פרא רפואיים אחרים, כך גם בניתוח התנהגות ישנו טווח שכר המקובל למנתחי התנהגות.

לרוב מדובר על שכר שעתי הנגזר מסוג התפקיד, מידת הוותק וטווח השכר המקובל במסגרת המעסיקה את מנתחי ההתנהגות. בדומה למקצועות אחרים קיימים הבדלי שכר בין מנתחי ההתנהגות העובדים במגזר הפרטי (עצמאיים) והעובדים במגזר הציבורי (שכירים). השכר השעתי במגזר הפרטי לרוב יהיה גבוה יותר וינוע בטווח שבין 150-450 שח לשעה. טווח השכר במגזר הציבורי נע בין 50-150 ש״ח לשעה. ייתכנו חריגות לכאן או לכאן.

איפה עובדים מנתחי התנהגות המועסקים כשכירים בישראל?

מנתחי התנהגות מועסקים בישראל כשכירים במגוון מסגרות של עמותות, מרכזי טיפול, מוסדות אקדמיים, רשויות מקומיות ומשרד החינוך.

ביניהם: מתי״אות (גנים וב"ס בחינוך הרגיל והמיוחד), עמותת אלו"ט, העמותה לילדים בסיכון, בית אקשטיין, עמותת רמת דוד, השחר, שיבא תל השומר, יונתן נתניה, המרכז לקידום למידה, גפן, מרכז מטרה, עמית מערך דיור, בית ליאור, איתן, בית ברל, תכניות הכלה והשתלבות, מרכז לוויסות התנהגותי גהה, טף לטף, אלאור, גוונים, שתילים, עיריית הרצליה, עיריית רמת גן, עלי שיח, אוניברסיטת תל אביב, מרכז חינוכי זית ועוד..

למעסיקים שונים יש דרישות שונות בנוגע להעסקת מנתחי התנהגות, כולל דרישות בנוגע לפרקטיקום/התנסות מעשית, שנות וותק ומידת הניסיון במקצוע ניתוח התנהגות.

איפה עובדים מנתחי התנהגות כעצמאיים?

מנתחי התנהגות בישראל עובדים כעצמאיים ומספקים מגוון שירותי ניתוח התנהגות,

ביניהם:

  • הנחיית תכנית טיפול ביתיות לילדים עם קשיי תקשורת, לקויות ועיכובים התפתחותיים
  • הנחיית תכניות שילוב במסגרות חינוכיות
  • ייעוץ במסגרות חינוך רגיל, חינוך מיוחד ו/או מסגרות פנאי ותעסוקה
  • מתן הכשרות ניתוח התנהגות לצוותים חינוכיים
  • הדרכה וייעוץ לאנשי מקצוע, הדרכה מנתחי התנהגות חדשים וסטודנטים
  • הדרכת הורים לילדים בעלי התפתחות תקינה, לקויות ו/או עם קשיי התנהגות
  • הוראת ניתוח התנהגות במוסדות אקדמיים
  • מרכזים טיפול פרטיים לניתוח התנהגות

מהן אפשרויות התעסוקה עבור סטודנטים במהלך לימודי ניתוח התנהגות?

ניתוח התנהגות הנו מקצוע טיפולי-חינוכי אשר העיסוק בו, בדומה לעיסוק במקצועות הבריאות האחרים (כמו ריפוי בעיסוק, קלינאית תקשורת וכדומה) מחייב תואר אקדמי רלוונטי+ הכשרה מעשית מקיפה בניתוח התנהגות. יחד עם זאת, מומלץ לסטודנטים במהלך לימודיהם להשתלב בעבודה כתרפיסטים בתוכניות התנהגותיות תחת הנחיית מנתחי התנהגות. עבודה כתרפיסטים/משלבים במסגרת תכנית ABA מאפשרת הכרות מעמיקה עם התכניות ההתנהגויות והכרות עם עבודתו של מנתח ההתנהגות, יוצרת חיבור בין הנלמד בתיאוריה לבין השטח ומאפשרת צבירת ניסיון מעשי וידע אשר ישרתו את הסטודנט בתום לימודיו.

האם ניתן לעבוד במקצוע לאחר סיום לימודים בתכנית שאינה מאושרת ע"י BACB/ABAI? האם לימודי ניתוח התנהגות במוסד שבו התכנית אינה מוכרת על ידי הלשכה הבינלאומית למנתחי התנהגות מהווה בעיה?

בתקופה זו מתרחשת פעילות מואצת להסדרת מקצוע ניתוח התנהגות בארץ, כולל הסדרת הקריטריונים הקשורים להכשרה ראויה של תכניות הלימוד בתחום, בהתאם לסטנדרטים המקובלים בעולם. בתום תהליך זה הארגונים המקצועיים לניתוח התנהגות בישראל יפעלו להסדרת המקצוע בחוק בהתאם לקריטריונים שנקבעו. וכן ימליצו למעסיקים בארגונים השונים להעסיק מנתחי התנהגות בהתאם לכך.

בינתיים, כל עוד הקריטריונים להכשרת מנתחי התנהגות אינם מוסדרים בחוק, השיקולים בבחירת תכנית לימוד הנם מגוונים ואינדיבידואלים לכל סטודנט, כך גם שיקולי המעסיקים לגבי העסקת מנתחי התנהגות. מומלץ לקרוא לעומק את הדרישות הרלוונטיות להכשרת מנתחי התנהגות ואת התכנים המקצועיים המקובלים בתכניות ללימודי התחום כאן.

יש לקחת בחשבון כי בסופו של דבר המלצות אלה מיועדות להיכלל בקריטריונים להסדרת המקצוע ומומלץ להירשם לתכנית לימוד המספקת את ההכשרה המלאה למנתחי התנהגות.

איך נראה יום עבודה של מנתח/ת התנהגות?

אם תהיתם איך נראה יום בחיי מנתח/ת התנהגות, מתי מתחיל יום עבודה ומתי מסתיים? איפה עובדים? מה בעצם עושים לאורך היום ואילו אתגרים והתרגשויות חווים? בדיוק בשביל זה נאספו שאלונים אישיים ממנתחי התנהגות בישראל שהתנדבו לשתף איך נראה היום שלהם! תוכלו למצוא את "יום בחיי" בחנות שלנו באתר, כמדריך הדיגיטלי לסטודנט: כולל יום בחיי מנתחת התנהגות מרצה וחוקרת באקדמיה, יום בחיי מנתחת התנהגות מנחת תכניות טיפול ושילוב ילדים עם אוטיזם ויום בחיי מנתחת התנהגות העובדת בגן תקשורת.  

לא מצאת מה שחיפשת? יש לך שאלה נוספת?

ניתן לשלוח אלינו מייל ioba.pniyot@gmail.com  ונחזור אליך עם המידע הרלוונטי.