9-10 ליולי 2020, כנס מקוון

ההרצאות יתקיימו במסגרת מושבים מקבילים. מומלץ לעיין בלו"ז  לבחירת ההרצאות בשידור ישיר ביום הכנס. רכישת כרטיסים מזכה באפשרות לצפייה בכל תכני הכנס גם במהלך השבוע שאחרי.

הצקה (Bullying)  בקרב ילדים: התנהגות אנטי חברתית שכיחה שאסור שמנתחי התנהגות יתעלמו ממנה

פרופ' עמוס רולידר  BCBA-D

בהרצאה זו אגדיר באופן אופרטיבי את התנהגות ההצקה, אסקור בקצרה את הספרות המחקרית העדכנית העוסקת תופעה, אשתף בנתונים על שכיחות התנהגות זו בסביבות החינוכיות בישראל ואציג תוצאות מתועדות של התערבות התנהגותית להפחתת התנהגות  אנטי-חברתית מסוכנת זו.                                                                                                         

יחידות הדרכה מקוונות להכשרה בפרקטיקות התנהגותיות להורים ואנשי מקצוע:  בדיקת יישימות והתאמה תרבותית

ד"ר אייבזו שירי BCBA-D, ד"ר פירסט-ענבר חגית, פרופסור מיידן הדה 

הרצאה מתארת פרויקט שזכה למענק מודעות הציבור 2019 ובמהלכו תורגמו יחידות הדרכה מקוונות המיועדות להורים ומטפלים של ילדים צעירים עם עיכובים התפתחותיים וליקויי תקשורת לשפה העברית בכדי להנגישן לאוכלוסיית נותני הטיפול בישראל. בהרצאה נתאר את הרקע התיאורטי והרציונל לכינון יחידות הדרכה המקוונות ונמחיש יחידות הדרכה העוסקות במיומנויות  ארגון הסביבה, הדגמה וחיקוי, הוראה והשהיית זמן. כחלק מתיקוף תרבותי נציג נתונים איכותניים ומסקנות לגבי התאמה תרבותית. לבסוף נדון בהשלכות היישומיות של יחידות ההדרכה המקוונות  לקהילה המטפלת בילדים צעירים עם עיכובים התפתחותיים.

 

יישומים קליניים של ניתוח התנהגות: התערבות להתמודדות עם קשיי שינה בדגש על הדרכת הורים

גילי יהב BCBA, מריה ממיסטבלוב BCaBA

טיפול מיטבי בילדים עם צרכים מיוחדים ועם אוטיזם בפרט, כולל טיפול ישיר והדרכת הורים להשלמת היישום בפועל  בנוגע למגוון כישורי החיים של הילד. בהרצאה תוצג סקירת ספרות מחקרית עדכנית בתחום בעיות שינה בקרב ילדים עם צרכים מיוחדים, ועם אוטיזם בפרט. התערבות הנשענת על ניתוח התנהגות יישומי כדיסציפלינה וכן תיאור מקרה של מטופל במחלקה הקלינית של 'בית ליאור' אשר בו מיושמת תכנית התערבות אישית לטיפול בבעיות שינה. יוצג פרוטוקול ההתערבות ותוצאותיה.                        

 

מדוע מנתחי התנהגות ופסיכיאטרים צריכים לשתף פעולה?

ד"ר איתן אלדר BCBA-D

ההרצאה תסקור התפתחות ניתוח התנהגות ופסיכיאטריה, תוך ציון נקודות ההשקה שביניהם; יובאו דוגמאות לשיתופי פעולה אפשריים, דוגמת מעקב אחר שינוי תפקוד בעקבות התאמה תרופתית ויוצעו תחומי מחקר המדגישים את שיתוף הפעולה, דוגמת דרכים למדידת תופעות לוואי של מתן תרופה. נבחין בין הייחודיות של ניתוח התנהגות, הפסיכולוגיה והפסיכיאטריה ויוצעו דרכים אופרטיביות לשיתוף פעולה בין תחומי הידע השונים. כל אלה ייבחנו לאור ההתפתחות המרשימה בחקר המוח והנוירולוגיה השופכים אור על הצד האופרנטי של התרפיה (Skinner, 1988). יובאו דוגמאות כיצד ניתן ליעל את ההתערבות ההתנהגותית תוך התבססות על ידע בתחומי הנוירו-ביולוגיה והפסיכו- פרמקולוגיה.       

 

משחק ההתנהגות הטובה (Good Behavior Game) – יישום תלות קבוצתית עם תלות הדדית  (Interdependent group contingency) בסביבות חינוכיות

ורד פסטרנק – זיידמן BCBA

בהרצאה יוצגו ממצאים מן הספרות המחקרית העדכנית, המצביעים על יעילות ההליך ומרכיביו השונים של משחק זה במטרה ליצור שינוי התנהגותי ברמה המערכתית והאישית ובקידום אינטראקציות חברתיות בין התלמידים. כולל התייחסות לתקפות חברתית גבוהה של ההליך בקרב התלמידים. כמו כן, יוצגו כלים פרקטיים לפתרון קשיים אופייניים,  אשר עלולים להופיע ביישום ההליך ודוגמאות של יישום משחק ההתנהגות הטובה בגני עירייה.

 

Ethics of effective advocacy

Amanda N. Kelly, PhD, BCBA-D, LBA ,also known as Behaviorbabe

This presentation will discuss the basics of public policy from a behavior analytic perspective, review public policies relating to the practice of behavior analysis, and provide useful strategies to increase the effectiveness of grassroots advocacy efforts, while highlighting our ethical obligations along the way

 

"הזכות לשלב"- עבודת מומחית תחום ניתוח התנהגות בגני הילדים

רחלי מזור BCaBA

תלמידים בעלי צרכים מיוחדים משתלבים בתוך מסגרות החינוך הרגיל יותר ויותר בעשור האחרון ומערכת החינוך המיוחד נרתמה על מנת לשלבם בחינוך הרגיל.  התמיכה המרכזית מהמתיאו"ת לקידום השילוב  ניתנת באמצעות "מומחה תחום" – נציג המתי״א המומחה למוגבלות של התלמיד המשולב שתפקידו ללוות את הצוות החינוכי ולקדם שיתוף פעולה בין כל הגורמים המטפלים בו. בהרצאה זו  יוצג תהליך בניית ויישום מודל עבודה של מומחית תחום ניתוח התנהגות לשילוב תלמידי גן, ויידונו דילמות אתיות ומקצועיות והצעות לפתרונן.

 

לא דומים כמו שתי טיפות מים- כלי הערכה לבנית תכניות טיפול

דקלה נחמני BCaBA

בהרצאה יוצגו שני כלים נפוצים להערכה: ABLLS-R   ו- VB-MAPP ,  נתייחס למטרות ההערכה, מבנה ויישום, כולל אופן השימוש והייחודיות של כל כלי. בנוסף, נתרגל מילוי (חלקי) של טפסי ההערכה, בהתאם למידע שיימסר למשתתפים אודות ילד מאובחן ASD. נדון במידע המתקבל מהטפסים ונציע תכנית טיפול נרחבת בהתאם לממצאי ההערכה. לסיום נתייחס לאחריותו של מנתח ההתנהגות כלפי מגוון אספקטים של תכנית טיפול על כל שלביה- החל מכתיבתה, דרך יישומה ועד לסיומה.

 

השילוב של הוראה ישירה ולמידת דיוק ללימוד כישורי קריאה וכתיבה לילדים עם לקויות למידה

נדב דורון BCaBA

בהרצאה תוצג האפקטיביות של תוכנית ללימוד קריאה וכתיבה המבוססת על ניתוח התנהגות יישומי, לילדים עם לקויות למידה ועם עיכובים משמעותיים ברכישת הקריאה. ליבת תוכנית הלימוד כוללת שילוב של תוכנית קריאה וכתיבה בעברית מבוססת על הוראה ישירה ולמידת דיוק,. האפקט של תוכנית הלימוד יוצג באמצעות מקרי בוחן של  שלושה ילדים עם לקויות למידה שהשתתפו בתוכנית ללימוד קריאה והראו שיפורים משמעותיים בכישורי קריאה בסיסיים. מקרים אלו מהווים תמיכה ראשונית אודות האפקטיביות של תוכנית הוראה מקיפה ללימוד קריאה בעברית, המבוססת מדע סלקציוניסטי וניתוח התנהגות בכלל, והשילוב של טכנולוגיות הוראה ישירה ולמידת דיוק בפרט.

 

מהימנעות להצטיינות – חזרה לחיים תוך התמודדות עם כאב כרוני

אדריאנה כץ, מנתחת התנהגות

ההרצאה תעסוק בתיאור התערבות עם משפחתה של נערה בת 15 שבעקבות פציעה ברגל, התפתחו כאבים כרוניים שמנעו ממנה להשתתף בכל פעילות בה עסקה לפני הפציעה. במסגרת ההתערבות עזרנו לנערה לחזור לתפקוד תוך התמודדות עם הכאבים. מטרת ההתערבות הייתה ללמד את הנערה ואת משפחתה לתפקד לנוכח הכאב הכרוני שלא היה צפוי לפחות או להעלם. ההתערבות ההתנהגותית התבססה על הדרכת הורים וכללה חזרה הדרגתית לתפקוד תקין.

 

תכניות שגויות וכיצד מתקנים?

מיכאל בן צבי BCBA וקרן ארז, מנתחת התנהגות

בהרצאה זו יוצגו מספר מקרים המהווים דוגמא לטעויות /החלטות שגויות במסגרת תכניות התנהגותיות אשר הביאו ילדים למשבר. מאות החלטות מתקבלות בביצוע תכניות התנהגותיות – אז לפחות חלק מהן שגויות.. טעויות הן עניין שלא נוכל להימנע ממנו לחלוטין, לא אנחנו ולא אחרים.  המטרה הנה  להימנע מטעויות ככל האפשר. האתיקה של מנתחי ההתנהגות מחייבת ניתוח שגיאות והימנעות מהן בעתיד ולכן יש לנתח את הסימנים לטעות והחלופות הנכונות. נושא ההרצאה שייך לאתיקה של ניתוח התנהגות.  

 

התערבות התנהגותית בקבוצות לשיפור במיומנויות חברתיות

עדי וינשטוק BCBA, אלינה גורליק, מנתחת התנהגות                             

התפתחות תקינה בתחום החברתי חשובה לפיתוח מיומנויות שונות. משחק עם ילדים אחרים או מבוגרים טומן בתוכו אימון על מיומנויות כגון – שפה, ארגון, הדדיות, פתרון בעיות, הבנת האחר, מיון, קטגוריזציה וכו'. בהרצאה זו נציג התערבות קבוצתית המתקיימת במסגרת פרטית בשעות אחה"צ בקבוצות קטנות, בה אנו עובדות על מיומנויות חברתיות. במסגרת זו אנו אוספות נתונים, בוחרות התנהגויות ובונות תכנית התערבות למיומנויות חברתיות בקבוצה. 

 

הצצה לעבודת קלינאי התקשורת -תחומי טיפול, ועבודה בצוות קלינאי תקשורת+ מנתח התנהגות

ד"ר רונית וולגרין, קלינאית תקשורת

קלינאי/ת התקשורת מאבחן מטפל ומייעץ בתחומי תקשורת, שפה, דיבור, ושמיעה. הראיה הכוללת של התנהלות ותפקוד הילד, בסיטואציות משתנות במהלך היום-יום, ועם שותפי אינטראקציה שונים, חשובה ומהותית לטיפול. במהלך בניית התכנית הטיפולית, קובעים מטרות לטווח רחוק ויעדים לטווח קרוב, כאשר אלה משתנים לפי הצורך והמצב.  הערכה של התקדמות הילד ושל האסטרטגיות והאמצעים שנקבעו כמשרתים את יעדי הטיפול, הינה הכלי המרכזי בתכנית הטיפולית בנקודת הזמן הרלוונטית. בסיטואציה בה הילד מטופל אצל דיסציפלינות טיפוליות אחרות, כמו מנתחי התנהגות, רצוי וחשוב  לבנות מודל משותף של התייחסות, התנהלות, ויצירת שפה מקצועית משותפת והדדית. ההבנה לגבי מרחב הפעולה של כל אחת מהדיסציפלינות, וחלוקת עבודה ברורה ופרגמטית, מאפשרים למערך הטיפולי אופק התפתחות מבוקש. היכולת לעבוד ביחד בצורה אפקטיבית, לבחון הסכמות וחוסר הסכמות, ולבנות מערך טיפולי משותף ופרקטי, הינה מהותית להצלחת הטיפול, ולקידומו של הילד המטופל.

 

התנהגות חברתית תקשורתית במצבי אינטראקציה טבעיים של ילדים ברצף האוטיזם בתפקוד גבוה בגיל הרך

ד"ר אנהליה שפר

התנהגויות חברתיות תקשורתיות של ילדים בעת אינטראקציה עם בני גילם הינן מרכיב מרכזי בהתפתחות ילדים בגיל הרך ומוגדרות כאחד ממאפייני הליבה של ילדים ברצף האוטיזם. הלקות, בולטת יותר בעת אינטראקציה עם בני גיל, בהשוואה לאינטראקציה עם מבוגר. הכלים הקיימים כיום מוגבלים ביכולתם למדוד אינטראקציה חברתית טבעית בין בני הגיל. בהרצאה זו יוצג מחקר שבדק  התנהגות חברתית-תקשורתית במצבי אינטראקציה טבעיים, עם עמיתים, בהשוואה בין ילדים ברצף האוטיזם בתפקוד גבוה המשולבים במסגרות גן רגילות לבין ילדים עם התפתחות תקינה. עבור מטרה זו, פותחה תצפית Autism Preschool Peer Interaction Observation Scale- APIOS. במחקר נבחנו ההבדלים בין הקבוצות על פי ה-  APIOS ועל  פי מדדים מתוקננים של התנהגות חברתית תקשורתית. נבחנו גם הקשרים בין מדדים אלה ובין ה- APIOS; הקשרים בין  ה- APIOS ובין ה-IQ וחומרת הלקות. נבדקו גם מהימנות ותוקף תצפית ה- APIOS.

 

התערבות מונחית הורים לילדים עם אוטיזם והתנהגויות מאתגרות – תיאור מחקר שמיושם בקהילה

אייל כהן BCBA, הילה אלחנתי – לרנטל, נוי רודקו, למיס קרעין

במהלך ארבעת השנים האחרונות מתבצע מחקר בנושא התערבות מונחית הורים לילדים עם אוטיזם בגילאי 9-3 עם התנהגויות מאתגרות, המתבסס על פרוטוקול שפותח על ידי The Research Units for Behavioral Intervention (RUBI) Autism Network (Bearss et al., 2015). המחקר הנוכחי ובוחן את השפעותיו השונות של יישום הפרוקטול בצורה קבוצתית על הילדים וההורים המשתתפים בסביבת הבית ובית הספר. במסגרת הרצאה זו נציג את הפרוטוקול ותהליכי המחקר השונים וכן תוצאות ראשוניות (בתהליכי פרסום). בנוסף, אנו נדגים שימוש בפרוטוקול ונענה על שאלות מקהל המשתתפים.

 

יישום הערכה פונקציונלית פרקטית ולימוד מיומנויות (SBT &PFA) להפחתת התנהגויות אלימות – דילמות וקשיים במערך היישום בין גילאים וסביבות שונות

יוליה ארץ BCBA, אביבה בינט BCBA

הליכי הערכה פונקציונאלית פרקטית (PFA) מיועדים לזהות את התלויות החיזוקים המשולבות, לצורך הבניית מיומנויות תקשורת פונקציונאלית והפחתת בעיות התנהגות בקרב אוכלוסיות רבות. ההרצאה תתמקד בהצגת היישום של הליכי הערכה פונקציונאלית פרקטית ולימוד מיומנויות בקרב 6 משתתפים, המראים התנהגויות מאתגרות חמורות. תהליך היישום נעשה תחת הנחיה מרחוק של צוות מהמרכז FTFBC)) של פרופ' הנלי . התהליך נמשך בין 3-5 חודשים (לקבוצות הגיל השונות) ויושם על ידי מנתחי התנהגות מוסמכים BCBA, BCABA)), צוות של מטפלים התנהגותיים והוריהם של המשתתפים. הליך ההתערבות בוצע עבור שלושה משתתפים בגני תקשורת בישראל בהם פועלת ה"עמותה לילדים בסיכון". ועבור שלושה משתתפים במסגרת הביתית בחו"ל (ברוסיה).

 

פאנל מקצועי: ניתוח התנהגות בישראל לאן?

מה צופן העתיד לניתוח התנהגות בישראל וכיצד ייראה המקצוע שלנו בארץ בעוד מספר שנים?

דיון מרתק בהשתתפות בכירי מנתחי ההתנהגות בישראל לגבי עתיד המקצוע בהבטים מגוונים, כולל רגולציה, אתיקה, תעסוקה, אקדמיה ועוד.  

בהשתתפות פרופ' עמוס רולידר, ד"ר איתן אלדר, ד"ר שירי אייבזו, ד"ר אליען אלחדף אברג'יל, ד"ר מיכל הירשמן, ד"ר נתלי רולידר אגילה