ארגון מנת"ה מתכבד להזמין לבוקר של הרצאות ניתוח התנהגות ב23.4.21

הרצאה 1#: מדוע מנתחי התנהגות ופסיכיאטרים צריכים לשתף פעולה?

שם המרצה: ד"ר איתן אלדר BCBA-D

תאריך: 23.04.21 שישי

שעות ההרצאה: 09:00-10:15

נקודות: 1.5 CE

בשנים האחרונות ניצב תחום בריאות הנפש בפני אתגרים משמעותיים הדורשים התערבות התנהגותית, בין השאר בשל הגבלות על אמצעי אכיפה דוגמת קשירות שהיו נהוגים במקרים קשים. מאז צעדיו הראשונים של ניתוח ההתנהגות בתחום בריאות הנפש באמצע המאה העשרים (Ayllon & Michael, 1959). ועד היום אנו עדים להתקדמות מרשימה בתחום זה ולתרומה משמעותית בשדה החינוך והטיפול. במקביל תפסה הפסיכיאטריה מקום מרכזי בטיפול במגוון לקויות, בעיקר באמצעים תרופתיים. ניתוח התנהגות ופסיכיאטריה התקדמו בשני קווים מקבילים, למרות שהינם עוסקים באתגרים משותפים. בהרצאה זו תובא סקירה של התפתחות שני התחומים, תוך ציון נקודות ההשקה שביניהם; יובאו דוגמאות לשיתופי פעולה אפשריים, דוגמת מעקב אחר שינוי תיפקוד בעיקבות התאמה תרופתית; ויוצעו תחומי מחקר המדגישים את שיתוף הפעולה, דוגמת דרכים למדידת תופעות לוואי של מתן תרופה. שיתוף פעולה מעין זה עשוי לשפר את היעילות הטיפולית ואת תקפותה (Zarcone, Napolitano & Valdovinos 2008). נבחין בין הייחודיות של ניתוח התנהגות, הפסיכולוגיה והפסיכיאטריה ויוצעו דרכים אופרטיביות לשיתוף פעולה בין תחומי הידע השונים. כל אלה ייבחנו לאור ההתפתחות המרשימה בחקר המוח והנוירולוגיה השופכים אור על הצד האופרנטי של התרפיה (Skinner, 1988). יובאו דוגמאות כיצד ניתן ליעל את ההתערבות ההתנהגותית תוך התבססות על ידע בתחומי הנוירו-ביולוגיה והפסיכו- פרמקולוגיה.

על המרצה: 

ד"ר איתן אלדר (BCBA-D).

ראש תוכנית לימודי תעודה – ניתוח התנהגות בפסיכיאטריה, המרכז הרפואי שיב"א, תל השומר  

ד"ר איתן אלדר – ראש תוכנית לימודי תעודה – ניתוח התנהגות בפסיכיאטריה, המרכז הרפואי שיב"א, תל השומר. מחבר הספר "ניתוח יישומי של התנהגות – עקרונות והליכים". בעל הסמכה בינלאומית בניתוח התנהגות BCBA-D. חבר בוועד הנאמנים של ארגון Cambridge Center for Behavioral Studies. מחבר המודל – "חינוך לערכים דרך פעילות גופנית". קיבל את אות ההוקרה של האגודה הבינלאומית לניתוח התנהגות במאי, 2007, עבור מפעלו לקידום ניתוח התנהגות מחוץ לארצות הברית. פיתח בסין תוכנית כוללת לתמיכה בילדים בתחום האוטיזם ובמשפחותיהם, תוך הכשרה של עשרות אנשי מקצוע והקמה של שלושה מרכזי טיפול. היה בין מקימי העמותה הישראלית לניתוח התנהגות (היל"ה) ויו"ר העמותה במשך שנים רבות. יו"ר "אלדר – לימודי ניתוח התנהגות" מיזם העוסק באירוח מנתחי התנהגות בעלי שם עולמי, לקורסים

הרצאה 2#: "הזכות לשלב" - עבודת מומחית תחום ניתוח התנהגות בגני הילדים

שם המרצה: רחלי מזור BCaBA

תאריך: 23.04.21 שישי

שעות ההרצאה: 10:30-11:45

נקודות: 1.5 CE  

שילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל הינו אחד האתגרים המרכזיים במערכת החינוך בישראל,  בה לומדים עשרות אלפי תלמידי חינוך מיוחד הנמצאים בשילוב מדי שנה, והינו בעל היבטים מוסריים, חינוכיים, כלכליים ומשפטיים (איגל, 2006). תלמידים בעלי צרכים מיוחדים משתלבים בתוך מסגרות החינוך הרגיל יותר ויותר בעשור האחרון ומערכת החינוך המיוחד נרתמה על מנת לשלבם בחינוך הרגיל (Ruijs & Peetsma, 2009). התמיכה המרכזית מהמתיאו"ת לקידום השילוב  ניתנת באמצעות "מומחה תחום" – נציג המתי״א המומחה למוגבלות של התלמיד המשולב שתפקידו ללוות את הצוות החינוכי ולקדם שיתוף פעולה בין כל הגורמים המטפלים בו- המסגרת הלימודית, הבית והקהילה. תחת הגדרת "מומחה תחום" נכללים גם מנתחי ההתנהגות ומשלבים תלמידים מכל סוגי המוגבלויות. כיוון שאין מודל קבוע  ומוסדר לעבודתם של מנתחי התנהגות במסגרות החינוכיות, פותחו מודלים מקומיים בערים השונות, וזאת תוך התאמה לקוד האתי של המקצוע ולחוזרי מנכ"ל של משרד  החינוך (חוזר מנכ"ל,2007). במקומות רבים נדרשים מנתחי ההתנהגות לעבוד בצוותים רב מקצועיים, תוך שיתוף פעולה עם מגוון של גורמים נוספים הסובבים את התלמיד על מנת ליצור סביבה מיטבית לשילוב בקבוצת השווים. בסביבה מורכבת זו הם נתקלים לעיתים במצבים מאתגרים, בדילמות אתיות מהותיות היכולות לאיים  מצד אחד על נאמנותם למקצוע ומצד שני להפר את המחויבות שלהם למעסיק – משרד החינוך. בהרצאה זו  יוצג תהליך בניית ויישום מודל עבודה של מומחית תחום ניתוח התנהגות לשילוב תלמידי גן, ויידונו דילמות אתיות ומקצועיות והצעות לפתרונן. 

על המרצה

רחלי מזור מנתחת התנהגות BCaBA , B.A  במדעי ההתנהגות, M.A בחינוך מיוחד, תעודת הוראה בחינוך מיוחד,

מדריכה ארצית להפרעות התנהגות – האגף לחינוך מיוחד  הדרכה  והנחיית צוותים במערכת החינוך בכל הארץ, הפצת תחום ניתוח ההתנהגות, הכרה בתחום בתוך המערכת, בניית מערך תומך למנתחי ההתנהגות, הקמת השתלמויות ייעודיות למנתחי התנהגות. סיוע ותמיכה לצוותים של מסגרות להפרעות התנהגות. מרצה במכללת סמינר הקיבוצים בתוכנית לניתוח התנהגות. מומחית תחום ניתוח התנהגות– מת"יא פתח תקווה הטמעת השילוב בגני ילדים ובתי ספר, עבודה מערכתית ואינטגרטיבית הכוללת מפגשי הדרכה, הכוונה וייעוץ  עם כל הגורמים המשפיעים על השתלבותם של  ילדים עם אבחנות פסיכיאטריות, אוטיזם, מחלות מיוחדות המשולבים בגני ילדים רגילים ובתי ספר, הדרכה , תמיכה והכוונת צוותים חינוכיים, בניית תכניות התנהגות, קידום לימודי וחברתי המשפיעים על שילובם המיטבי של הילדים וכן  הדרכה הכוונה וליווי ההורים על מנת לבנות סביבה מקבלת, גמישה, תומכת המסייעת בכל ההיבטים החינוכיים והטיפוליים. מנתחת התנהגות במרכז הטיפולי מת"יא פתח תקווה – מובילה קבוצות לקידום מיומנויות חברתיות לילדי גן חובה עם הפרעות התנהגות ולילדי גן וכיתה א' המשולבים עם אבחנות פסיכיאטריות ואוטיזם קידום חברתי וכן הכנה לימודית, התנהגותית ורגשית לקראת כיתה א', לילדי גן חובה המאובחנים בבעיות התנהגות ובעיות רגשיות. ילדים שמופנים לקבוצה מדווחים מהגנים כמתקשים בקבלת גבולות וסמכות, מתקשים להתמודד עם דרישות ומצבים מתסכלים וחברתיים. קבוצות לקידום מיומנויות חברתיות לילדי גן חובה וילדי כיתה א' המשולבים בחינוך הרגיל (דיפרנציאליים). הדרכת הורים, גננות וצוותים העובדים עם תלמידים אלו.