חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שלום אורח/ת, כניסה

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שלום אורח/ת, כניסה

נייר עמדה ניתוח התנהגות בישראל

כללי

ניתוח התנהגות יישומי (ABA) הינו מקצוע מבוסס מדע וראיות העוסק בהבנת התנהגות אנושית והשפעת הסביבה על התנהגות זו. לניתוח התנהגות בסיס מחקרי רחב התומך ביעילות הליכים התנהגותיים לקידום מיומנויות בעלות חשיבות חברתית ולהתמודדות עם בעיות התנהגות מאתגרות בקרב אוכלוסיות שונות. ניתוח התנהגות נלמד במסגרת לימודי תעודה מתקדמים (לבעלי תואר ראשון לפחות) באוניברסיטאות ומכללות שונות וכן במסגרת תואר שני. מנתחי התנהגות הינם אנשי מקצוע אשר סיימו הכשרה והתנסות מעשית מקיפה ומפוקחת באחת מתוכניות הלימוד. הם מיישמים הליכי הערכה, פיתוח ויישום של תוכניות התערבות לרווחת הפרט. לאחרונה נשמעים קולות הטוענים כנגד המקצוע ואף קושרים בין טיפולים מבוססי ניתוח התנהגות לבין טראומה. ארגון מנתחי ההתנהגות בישראל רואה חשיבות עליונה בהבהרת המציאות הנוגעת לניתוח ההתנהגות העכשווי, הקווים המנחים לעיסוק במקצוע וחזון הארגון לקידום ניתוח התנהגות מקצועי, אתי, חיובי ומקדם.

 

רקע

 

ניתוח התנהגות הינו מקצוע מבוסס-מדע וראיות העוסק בהבנה של התנהגות אנושית וממוקד בשיפור התנהגויות משמעותיות למטופל ולסביבתו. מנתחי התנהגות עושים שימוש בכלים מדעיים ואובייקטיביים לטובת זיהוי משתנים סביבתיים המשפיעים על התנהגויות חברתיות וכן לצרכי פיתוח דרכי התערבות שמטרתן לקדם את התנהגויות המטופלים ולהיטיב עימם.

לניתוח התנהגות בסיס מחקרי רחב התומך ביעילותם של הליכים התנהגותיים לקידום מיומנויות שונות בקרב אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים מגוונים, כגון הפרעות התנהגותיות-רגשיות, לקויות התפתחותיות ואוטיזם. ניתוח התנהגות מוכר באופן נרחב כטיפול מבוסס ראיות עבור אנשים על הרצף האוטיסטי.

סקירות ספרות מדעיות נרחבות ועדכניות Hume et al., 2021; Rodgers et al., 2021; Wong et al., 2015)) מעידות כי התערבויות התנהגותיות הינן המובילות ביעילותן בהגברת התנהגויות ובלימוד מיומנויות חדשות לאנשים על הרצף האוטיסטי. מחקרים מבוקרים רבים מראים את היעילות של התערבות מוקדמת בניתוח התנהגות בשיפור תסמיני אוטיזם ובשימור התנהגויות מסתגלות לאורך זמן (Smith et al., 2021). בסקירה שיטתית (Bishop-Fitzpatrick et al., 2013) ניתוח התנהגות נמצא יעיל מאוד בטיפול במבוגרים עם אוטיזם.

לניתוח התנהגות תרומה משמעותית בעידוד וקידום מיומנויות וכישורים המאפשרים לילדים ומתבגרים להתנהל בצורה מיטבית בסביבה ובהפחתה של התנהגויות מאתגרות, וכן, בסיוע להורים ואנשי חינוך המקבלים הדרכות לקידום התנהגותי-חברתי-תקשורתי של ילדיהם, לשיפור אקלים חינוכי ולהפחתת אלימות ובריונות (Simonsen & Sugai, 2019, Wehby & Lane, 2019). ניתוח התנהגות מוכר כמתודה מבוססת ראיות להתערבויות ותמיכות התנהגותיות חיוביות (PBIS) בבתי ספר (Kittelman et al., 2019). הוא מהווה את הטיפול היחיד אשר מוזכר ונתמך על ידי החוק הפדרלי בארה"ב בהמלצה על PBIS לטיפול באלימות ובריונות בבתי ספר (Simonsen & Sugai, 2019), ולניהול וניווט כיתה (Wehby & Lane, 2019).

יצוין כי עם חקיקת הרפורמה החינוכית בשנת 2018, ניהול כיתה המבוסס על עידוד התנהגויות פרו-חברתיות מהווה את הבסיס המחויב להבטחת הכללתם של תלמידים עם מוגבלויות במערכת החינוך הכללית.

 לימודי ניתוח התנהגות בישראל

ניתוח התנהגות נלמד כיום בתוכניות לימודי תעודה המתקיימות באוניברסיטאות ובמכללות וכן במסגרת תואר שני. מרבית תכניות הלימוד בישראל מאושרות ומפוקחות על ידי העמותה הבינלאומית לניתוח התנהגות (ABAI) ועומדות בסטנדרטים בינלאומיים ברמת ההשכלה וההכשרה של מנתחי התנהגות.

חשוב לדעת כי תנאי הסף לכניסה ללימודי ניתוח התנהגות הינם תואר ראשון (לפחות) ממוסד מוכר להשכלה גבוהה עם עדיפות לתואר ראשון באחד מתחומי החינוך או הטיפול. היקף הלימודים עומד על כ- 315 שעות לימוד, היקף שעות התואם דרישות אקדמיות של תוכניות תואר שני רבות. דרישות ההתנסות המעשית עומדות על  500 שעות התנסות מעשית מרוכזת ומפוקחת.

מנתח התנהגות

מנתח התנהגות הינו איש מקצוע אשר סיים את לימודיו באחת התוכניות להכשרת מנתחי התנהגות. מנתחי התנהגות מבצעים הליכי הערכה וניתוח תפקודי ייחודיים (Functional assessments and analyses) המכוונים להבנה של הקשיים ההתנהגותיים כהכנה לקראת גיבוש המלצות טיפוליות. במסגרת הערכות אלה בוחנים מנתחי ההתנהגות את משתני הרקע להופעת ההתנהגות, את מאפייני ההתנהגויות עצמן, ואת התוצאות המתקבלות מצד הסביבה לאותן התנהגויות. לאחר איסוף וניתוח נתונים שיטתי, בונים מנתחי ההתנהגות התערבויות יעילות, אשר מבוססות על ממצאים מחקריים. המטרה המרכזית של ההתערבויות הינה הקנייה של מיומנויות, לימוד כישורים שונים והפחתת קשיי התנהגות.

מנתחי התנהגות פעילים  במסגרות מגוונות. (א) במערכת הבריאות ובריאות הנפש (בין השאר במעונות יום שיקומיים ובמחלקות פסיכיאטריות). (ב) בהנחיית תוכניות התערבות פרטיות לילדים ובוגרים על הרצף האוטיסטי, לילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ולקויות התפתחותיות שונות, וכן  לילדים עם לקויות למידה, קשיי קשב וריכוז או בעיות התנהגות, המתקשים לתפקד במסגרת המשפחתית ו/או החינוכית. (ג) בהדרכת הורים בתוכניות פרטיות והן במסגרות הציבוריות.  (ד) במסגרות חינוך מיוחד, ביניהן גני תקשורת, בתי ספר לילדים עם צרכים חינוכיים מיוחדים, כיתות חינוך מיוחד, וכן, במסגרות חינוך כלליות, בעבודה עם ילדים עם הפרעות התנהגות (CD, ODD), הפרעות קשב וריכוז (ADD, ADHD)  ועם קשיי התנהגות לא מאובחנים.

הקווים המנחים של ניתוח התנהגות

מנתחי ההתנהגות בישראל עובדים בכפוף לקוד האתי הבינלאומי למנתחי התנהגות והבחירות הקליניות שלהם מתבצעות תמיד תוך התמקדות במתן טיפול יעיל, מזעור הסיכון ואחריות לפעולה לטובת מקבלי השירות ותוך תמיכה בזכויותיהם (סעיפים 2.01, 2.15, 3.01 לקוד האתי). מנתחי התנהגות שומרים על אמות מידה מקצועיות בהתפתחותם המקצועית וכן בדיאלוג בין מקצועי עם אנשי מקצוע ממקצועות משיקים. בנוסף, הם מחויבים ללמידה מתמדת אודות הנעשה בארץ ובעולם במחקר וביישום הקליני של ניתוח התנהגות ולעיסוק בחדשנות מקצועית תוך שמירה על תפיסת עולם יצירתית וגמישות באופן שייתן מענה מדוייק ומותאם לצרכיהם של כל מי שמסתייע בשירותי ניתוח התנהגות.

מטרתם של מנתחי התנהגות היא להקנות מיומנויות שיסייעו למטופלים, לתעדף את הבטיחות שלהם ושל הסביבה ולכבד אותם. הליכי ההתערבות המיושמים על ידי מנתחי התנהגות יעשו ע"י למידה באמצעות הקשבה, העשרת הקשרים טיפוליים, בנייה ושמירה על אמון, הסתמכות על הקשרים מותאמים אישית ומתן דגש על כך שלמידה ותרגול לא יעשו דרך ציות או לחץ רגשי. קבלת ההחלטות להתערבות תעשה על סמך הערכה וביצועים  ועל ידי הוראה תוך הנאה (Hanley, 2021).

אנו שומעים את הקולות של המתנגדים לניתוח התנהגות, בין אם מתוך התנסות אישית לא חיובית ובין אם מתוך בלבול או מידע מוטעה ומטעה. אנו ערים לטענות בנוגע לניתוח התנהגות וטראומה וקשובים להן. אנו מודעים לכך שהתחום של ניתוח התנהגות התקשר להליכים אשר אינם מקובלים כיום, בהם נעשה שימוש בעבר בניסיון לסייע לאנשים עם אוטיזם ולאוכלוסיות מוחלשות אחרות.

ככל מקצוע מבוסס מדע לאורך ההיסטוריה ובדומה למקצועות משיקים, ניתוח התנהגות בוחן ללא הרף את ההליכים בהם נעשה שימוש ואת הסטנדרטים המקצועיים, ומעדכן אותם. עדכונים אלו נעשים על בסיס מחקר מתמשך ומעמיק ושיח מקצועי בתוך הדיסציפלינה ומחוצה לה. מנתחי התנהגות פועלים מתוך מחויבות להעניק את הסיוע המיטבי ללקוחותיהם, תוך קשב רב אליהם והגנה בלתי מתפשרת על זכויותיהם.

ניתוח התנהגות הינו מקצוע בהתפתחות מתמדת. אנו מחויבים לדרך של שיפור ודיוק התחום באמצעות מחקר ועבודה קלינית אותנטית ובאמצעות עבודה בצוותים רב מקצועיים, התייעצות והקשבה לקולות אחרים.

ארגון מנתחי ההתנהגות בישראל מהווה את הגוף המקצועי והמוביל עבור כלל מנתחי ההתנהגות בישראל ועבור הסטודנטים לניתוח התנהגות. הארגון חותר למצוינות מקצועית תוך שמירה על אמות מידה אתיות גבוהות. הארגון פועל לשמירה על שיח ודיאלוג עם קהילת מקבלי השירות (מטופלים, צרכני השירות, הורים, אנשי חינוך וטיפול)  תוך הקשבה ויצירת חיבורים לצרכים השונים בקהילה. הארגון חרט על דגלו את קידום העיסוק במקצוע תוך שמירה על כבוד המטופל ומחויבות למתן טיפול המותאם לצרכיו ורצונותיו תוך הקשבה, חמלה, הנאה והעצמה באופן משמעותי למטופל. טיפול המייצר עבורו ביטחון ,קשר אישי, שקיפות ואמון.

אנו קוראים לעמיתנו ממקצועות הטיפול המשיקים, לכל מי שמסתייע בשירותי ניתוח התנהגות ולכל מי שמתנגד או מעלה תהיות לגבי ניתוח התנהגות לקיים עמנו שיח פתוח ומכבד.

בברכה,

ד"ר כרמית מטלון BCBA ואורלי רובין BCBA, יו"ריות ארגון מנתחי ההתנהגות בישראל, וחברי הועד המנהל

 

 

Behavior Analyst Certification Board. (2020). Ethics code for behavior analysts. Littleton, CO: Author.

Bishop-Fitzpatrick, L., Minshew, N. J., & Eack, S. M. (2014). A systematic review of psychosocial interventions for adults with autism spectrum disorders. Adolescents and adults with autism spectrum disorders, 315-327.

Hanley, G.P. (2021).  A perspective on Today’s ABA. Practical Functional Assessment. https://practicalfunctionalassessment.com/2021/09/09/a-perspective-on-todays-aba-by-dr-greg-hanley/

Hume, K., Steinbrenner, J. R., Odom, S. L., Morin, K. L., Nowell, S. W., Tomaszewski, B., … & Savage, M. N. (2021). Evidence-based practices for children, youth, and young adults with autism: Third generation review. Journal of Autism and Developmental Disorders, 51(11), 4013-4032.

Kittelman, A., McIntosh, K., & Hoselton, R. (2019). Adoption of PBIS within school districts. Journal of School Psychology, 76, 159-167.

Reicho, B., Barton, E.E., Boyd, B.A., Hume, K. (2018). Early intensive behavioral intervention (EIBI) for young children with autism spectrum disorders (ASD) (Review). Cochran Databases Systematic Reviews, 9, CD009260.

Rodgers, M., Simmonds, M., Marshall, D., Hodgson, R., Stewart, L. A., Rai, D., … & Couteur, A. L. (2021). Intensive behavioural interventions based on applied behaviour analysis for young children with autism: An international collaborative individual participant data meta-analysis. Autism25(4), 1137-1153.

Simonsen, B., & Sugai, G. (2019). School-wide positive behavioral interventions and supports: A systems-level application of behavioral principles. In S. G. Little & A. Akin-Little (Eds.), Behavioral interventions in schools: Evidence-based positive strategies (pp. 35–60). American Psychological Association.

Smith, D. P., Hayward, D. W., Gale, C. M., Eikeseth, S., & Klintwall, L. (2021). Treatment gains from early and intensive behavioral intervention (EIBI) are maintained 10 years later. Behavior modification45(4), 581-601.

Wehby, J. H., & Lane, K. L. (2019). Classroom management. In S. G. Little & A. Akin-Little (Eds.), Behavioral interventions in schools: Evidence-based positive strategies (pp. 61–76). American Psychological Association.

Wong, C., Odom, S. L., Hume, K. A., Cox, C. W., Fettig, A., Kurcharczyk, S., et al. (2015). Evidence-based practices for children, youth, and young adults with autism spectrum disorder: A comprehensive review. Journal of Autism and Developmental Disorders. Advance online publication.

אמציה און-ליין

נעים מאוד, אנחנו אמציה אונליין ואנחנו מנגישים ומעבירים ידע כבר 26 שנים בתחומי הטיפול הן לאנשי מקצוע והן לקהל הרחב במגוון רחב של תחומים.
במסגרת הפעילות שלנו, אנו מפיקים קורסים מקוונים, ספרים מקצועיים, עורכים כנסים וימי עיון וירטואליים המיועדים לקהילה המקצועית ולקהל הרחב כדי להרחיב את ארגז הכלים הטיפולי ולסייע לאנשים להתמודד ולצמוח. בואו להכיר עולם שלם של תוכן שנועד להרחיב את ארגז הכלים הטיפולי שלכם.

💡מגוון קורסי אונליין אקטואליים בתחומי הטיפול השונים:
חרדות • מיינדפולנס • הפרעות קשב וריבוז • אוטיזם • ויסות חושי • התמכרות למסכים • זוגיות • טיפול משפחתי • הדרכת הורים

💡 את הקורסים מעבירים מיטב המרצים: פרופ’ אסתר כהן, פרופ’ חיים עומר, פרופ’ יואל אליצור ועוד

• בזמן ובקצב שלכם עם יחידות מוקלטות מראש
• שאלות ותשובות מוקלטות בסוף כל יחידה
• התכנים זמינים למשך 12 חודשים
• קבלת תעודת השתתפות

הוצאת "אח"

הוצאת אח הנה הוצאה ותיקה, אשר מוציאה לאור ספרות מקצועית בשיתוף עם אוניברסיטאות ומכללות, במקביל לספרות מקצועית מתורגמת.
באתר ניתן לרכוש ספרים וחומרי למידה בתחומים כמו פסיכולוגיה והתפתחות, אימון, CBT, לקויות מגוונות, הורות, תרפיה ועבודה בקבוצות. האתר נוח לגלישה, משולב בו מידע על הכותבים והספרים מסווגים על פי נושאי חיפוש בולטים.

אנו מזמינים אתכם לרכוש באתר, המציע הנחה קטלוגית קבועה בסדר גודל של 30 אחוז, ועבורכם, חברי הארגון, מוצעת הנחה נוספת בסדר גודל של 5 אחוזים עם הזנת קוד קופון.

אלית בריל

מתמודדים עם ילד שהתנהגותו המאתגרת נובעת מכמות טריגרים מרובה ולא יודעים מאיפה להתחיל? או עם ילד פאסיבי שתלוי במבוגרים על כל צעד ושעל? שניהם ילדים שמתמודדים באופן לא יעיל עם סיטואציות מאתגרות בחייהם! תכנית 'מלך הפתרונות' מהווה מענה התנהגותי מצוין שיביא לשינוי ארוך טווח ומשמעותי עבור ילדים אלו.
בזכות התכנית, תוכלו להציג לצוותים / להורים כלי מעולה, כאשר שפת התכנית הייחודית מביאה להכללה בין הסביבות השונות ומאפשרת גם להורים / לצוותים השונים לקדם את הילד לאורך היום. 'מלך הפתרונות' עושה שימוש בטכניקות התנהגות מתוקפות, מיושמת למעלה מעשור, פורסמה בכתב עת מדעי ונחקרת כעת כעבודת דוקטורט באונ' אריאל.
הקורס הדיגיטלי של מלך הפתרונות מורכב משישה חלקים המסודרים בהתאם לשלבי יישום התכנית בשטח, מצטברים לכדי 3 שעות, פתוח לשנתיים (!!) לצפייה בזמן המתאים לכם. הקורס הדיגיטלי כולל ערכת חומרים עשירה ליישום מוצלח מהנה וחוויתי של התכנית.

אלית בריל, מנתחת התנהגות מוסמכת מעל 15 שנה, BCBA, M.A, בעלת תואר שני בחינוך מיוחד עם התמחות באוטיזם ודוקטורנטית באוניברסיטת אריאל. מרכזת את תחום ניתוח ההתנהגות בבית ספר כוללני לילדים עם ASD. מעבירה השתלמויות ומרצה לצוותים חינוכיים וטיפוליים בחינוך הרגיל והמיוחד ומלווה מנתחי התנהגות בדרכם המקצועית. זכתה לאחרונה באות הצטיינות נשיא המדינה לעובדי הוראה בעקבות התכניות והפרוטוקולים אותם מפתחת עבור הילדים, ובראשם תכנית הדגל: 'מלך הפתרונות' לקידום פתרון בעיות בחיי היום יום לחינוך הרגיל והמיוחד.

מיטל קליין

שמי מיטל קליין, מנתחת התנהגות. בעלת ותק של 15 שנה במשרד החינוך.

מומחית תחום התנהגות במתי"א בת ים, מדריכה ומלווה צוותים חינוכיים, הורים וילדים.בעלת תוכנית חינוכית מאושרת בגפ"ן בשם "מיטל קליין- מנווטים בהצלחה" לניהול כיתה מיטבי וחיובי.
מפתחת ומייצרת כלים התנהגותיים לצוותים חינוכיים בחינוך הרגיל והמיוחד.

15% הנחה על מגוון הכלים ההתנהגותיים שיעזרו ויעשירו את ארגז הכלים שלכם בהדרכות:
1. 5 סדנאות דיגיטליות מגוונות ויישומיות בנושא מיומנויות ניווט כיתה.
2. מגוון מוצרים להדפסה מתוך קטלוג המוצרים לניהול וניווט כיתה.
3. חוברת עזר יישומית "ניתוח בשטח פתוח"- לכל מי שמדריך ומלווה צוותים במערכת החינוך.
4. לנווט ביחד- הדרכות אישיות בזום לפי צורך.

מודל גפן

מודל גפן נולד מתוך ניסיון יישומי וידע מקצועי שצברנו במשך שנים רבות בעבודה שלנו באקדמיה עם אנשי צוות מומחים ומיומנים בניתוח התנהגות ובשטח מול צוותי חינוך ומטפלים שונים בילדים.

התכניות שלנו מתמקדות ביצירת שינוי אמיתי במיומנויות חברתיות, קשיי התנהגות, שיתוף פעולה, עיבוד מידע ותקשורת בינאישית.
העבודה שלנו מתמקדת בפרקטיקה ובמתן כח וכלים למעטפת התומכת בילד – הורים, אנשי חינוך ומטפלים מקצועיים.

במסגרת עבודתנו במודל גפן אנו מספקים הכשרה למנתחי התנהגות ומטפלים נוספים ונותנים מענה בבתי הספר ובגני הילדים בהתייחס לקשיים התנהגותיים, קוגנטיבים ומשתמשים בכלים מהתיאוריה ההתנהגותית, ההתקשרותית ותפקודים ניהוליים.

בית ליאור

בית ליאור הנו מרכז ללימוד וטיפול ע”פ עקרונותיה של הגישה ההתנהגותית (Applied Behavior Analysis) בשילוב כלים טיפוליים מתקדמים.

המרכז מעניק הכשרה למעוניינים ללמוד את הגישה, לאנשי מקצוע המבקשים להעשיר את סל כליהם, להורים לילדים עם צרכים מיוחדים וכן מקיים מערכי טיפול ביתיים לילדים המאובחנים עם עיכוב התפתחותי/אוטיזם. בית ליאור הוקם בשנת 2010 ע”י ד”ר גילי יהב מתוך הכרה רבת שנים את שטח הטיפול ודרישותיו וחרט על דגלו מתן שירות מקצועי ואתי לכל הבאים בשעריו כחלק בלתי נפרד מחזונו – להוות בית חם לילדים המטופלים, להוריהם ולמטפלים.

במסגרת המחלקה האקדמית הדיגיטלית שלנו תוכלו למצוא מדריכים וקורסים המיועדים בין השאר למנתחי התנהגות: https://did.li/IYQlC
כמו כן ספרות מקצועית שעשויה להעשיר את חווית הלמידה והעשייה בשטח: https://liorcenter.com/shop/

D-store

"די סטור- משחקים ופתרונות לא רק לילדים". חנות פיזית ואונליין של משחקים, מוצרים ועזרים לצרכים מיוחדים. מגוון המוצרים שלנו כולל מוצרי כובד ומגע עמוק, משחקים ואביזרים תחושתיים סנסוריים, עזרים ללמידה, משחקי שפה ועוד המון מוצרים  בתחומי ההתפתחות השונים.

משל

חברת משל קמה לפני מעל 20 שנה במטרה לספק את המוצרים האיכותיים ביותר בתחום הריפוי בעיסוק.

במשך השנים החברה התרחבה למוצרים נוספים בתחום הפיזיותרפיה, שיקום ומוצרי עזר לעצמאות ביום יום (ADL) 

כיום החברה הינה ספקית של עמותות רבות בארץ כגון עמותת אלו"ט, עמותת אותי, כמו כן של כל קופות החולים, בתי החולים ובתי חולים סיעודיים בארץ.

adhdshop

חנות ייעודית למתמודדים עם הפרעת קשב, לקויות למידה, קשיי וויסות חושי ועוד.

תמצאו בו מגוון גדול ומובחר של מוצרים המחולקים לפי קטגוריות לנוחותכם בתחומים השונים והמגוונים בהם עוסק האתר.

דילוג לתוכן