חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שלום אורח/ת, כניסה

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שלום אורח/ת, כניסה

המודל הישראלי PBIS – הולכים בתל"ם

 

—הולכים בתל"ם: תנאים ללמידה משמעותית—
תכנית מערכתית התנהגותית –
PBS – Positive Behavior Support

הולכים בתל"ם הינה תכנית בית ספרית מערכתית המושתת על הגישה ההתנהגותית ונועדה לטיפול בבעיות התנהגות בצורה מתוכננת ומבוססת נתונים, ע"פ מודל pbis המופעל בארה״ב בבתי ספר רבים.

בשיתוף ועם המון הערכה למנהלת בית הספר אדנים- הגברת רחל לוי ומנתחות ההתנהגות המוסמכות אורלי מן, סגנית מנהלת BCaBA, וד"ר אליען אלחדף אברגי'ל BCBA-D יועצת לתכנית.

סביבה: בית הספר אדנים, בית ספר לחינוך מיוחד- פרופיל נפשי. ביה"ס ממוקם במרכז הארץ.

משתתפים:
א. תלמידי בית הספר- גיל הילדים: 6-17 שנים, כולם בעלי אבחנות של הפרעות נפשיות (החל מ- ADHD ועד לסכיזופרניה פעילה).
ב. צוות המורים: 60 אנשי צוות: כולל מחנכי/ות כיתה, מורים מקצועיים, תרפיסטים (כגון דרמה, תנועה וכדומה) וסייעות (בכל כיתה סייעת אחת).

מטרת התכנית: המטרה המרכזית הנה הוראת התנהגויות חיוביות כדרך חיים!
1. תמיכה מקצועית נרחבת והכשרת צוות ההוראה והסיוע.
2. תמיכה מערכתית לתלמידים המפגינים בעיות התנהגות מהקלות עד הקשות בתוך בית הספר.
3. הקניית מיומנויות חברתיות לתלמידים: נקודת המוצא שלנו היא שיש ללמד את ההתנהגויות אשר אנו דורשים מתלמידינו. לכן חלק נכבד מהתוכנית הינו הוראת התנהגויות חיוביות כחלק מהשיעורים בכל כיתה.
4. שימור ההתנהגויות החיוביות על ידי תכניות מוטיבציה בכיתה ובזמן ההפסקה.
5. יצירת תנאים חברתיים, התנהגותיים וריגשיים המאפשרים למידה והתקדמות בתחום הפדגוגי.

מועד תחילת התכנית: ספטמבר 2015, עם תחילת שנת הלימודים ועד היום.

בניית התוכנית : התוכנית נבנתה בשיתוף צוות בית הספר במהלך חופשת הקיץ, כאשר נבחר צוות מוביל התנהגות להוביל את התוכנית בהנחיית מנתחת ההתנהגות בבית הספר. נבחרו 3 כללי ברזל להתמקדות בשלוש השנים הקרובות: אחריות מוגנות וכבוד . כללי הברזל פורקו ליחידות קטנות אופרטיביות הכוללות את ההתנהגויות הרלוונטיות להגברה בכל איזור/זמן בבית הספר: זמן הפסקה, מעברים, שיעור, שירותים והסעות. בנוסף, נבחרו התנהגויות אשר יהוו אירועי משמעת ועליהן תהיה תגובה בתוך בית הספר. וכמובן שאי אפשר בלי מחזקים.. נערך סקר מחזקים לתלמידים בבית הספר.

דוגמא למחזקים שנבחרו על ידי התלמידים: פיקניק, טיול בשדות, סדנת בישול בבה"ס, כדורגל עם שחקן כדורגל בליגה ושהוא קלינאי תקשורת בבית הספר, זמן מחשב, שיעור חופשי עם חבר ועוד.

שני חלקים עיקריים לתכנית:
1. הוראת התנהגויות חיוביות
2. שימור התנהגויות חיוביות לאורך היום (תכנית התנהגות כיתתית) ותכנית מוטיבציה לעידוד התנהגויות חיוביות במעברים ובהפסקות: "תפסתי אותך!!".

הוראת התנהגויות חיוביות: נכתבו מערכי שיעור רלוונטיים בנושאי התנהגות וחברתיות, לדוגמא: איך אני מגיב כשמציקים לי, איך אני אומר "לא". המיומנויות נלמדו במסגרת שעה שבועית באמצעות מחנכי/ות הכיתות ובמקביל- תרגול המיומנויות שנלמדו בזמני מעבר והפסקות.

תכנית התנהגות כיתתית כללה:
א. ניהול האקולוגיה הכיתתית (סידורי ישיבה קבועים ומותאמים לפי צורכי התלמידים, שעון קיר גדול, טבלת ההתנהגויות תהיה תלויה בכיתה, רשימת התנהגויות שמהוות אירועי משמעת, לוח ניקוד אישי וכיתתי – הכולל סיכום יומי לצפיית התקדמות הכיתה).
ב. מהלך שיעור מותאם ומסודר (חזרה על שלושת הכללים הבסיסים- כבוד , אחריות , מוגנות, תזכורת כי אירועי משמעת מתועדים, חיזוק תלמידים עבור התנהגויות המטרה, ללמד את התלמידים רוטינות קבועות של השיעור, במהלך השיעור על המורה לזכור: סרוק, זוז, ופעל- הנחייה פעילה לילדים, שמירה על יחס שבח- 5 אמירות חיוביות לעומת אחת שלילית).
ג. אירועי משמעת- הוחלט כי אירועי המשמעת ידורגו ל-3 רמות לפי החומרה, והטיפול יהיה בהתאם.

תכנית מוטיבציה למעברים- תפסתי אותך!!
תכנית מוטיבציה לחיזוק התנהגויות התלמידים והמורים באופן אקראי במהלך יום הלימודים במרחבי בית הספר . (שימו לב- גם המורים מקבלים חיזוק מהתלמידים על התנהגויות המטרה!!). התנהגויות אשר נבחרו להגברה: כבוד לרכוש: הרמת פסולת במרחבי בית הספר וכבוד לחבר: עזרה לתמיד בצרה / או פשוט עזרה. בכל מעבר בין שיעורים/בהפסקה "נתפוס על חם" תלמיד או מורה עבור אחת מההתנהגויות החיוביות שהוגדרו.

דוגמא לפתקית "תפסתי אותך":

************************************************************
תאריך:____
תפסתי אותך!!!
ההתנהגות:_________________
מי נתן:______
מי קיבל:_____
************************************************************

תוצאות עד כה: על אף שהתכנית פועלת רק כארבעה חודשים, ועדיין לא ניתן להציג נתונים כמותיים מדויקים , התחושות חיוביות ביותר: מספר ההשעיות ירדו, האווירה נעימה ותחושת המוגנות בבית הספר עלתה וניתן לראות יותר התנהגויות חיוביות בקרב התלמידים ואף המורים.

כתיבת תגובה

אמציה און-ליין

נעים מאוד, אנחנו אמציה אונליין ואנחנו מנגישים ומעבירים ידע כבר 26 שנים בתחומי הטיפול הן לאנשי מקצוע והן לקהל הרחב במגוון רחב של תחומים.
במסגרת הפעילות שלנו, אנו מפיקים קורסים מקוונים, ספרים מקצועיים, עורכים כנסים וימי עיון וירטואליים המיועדים לקהילה המקצועית ולקהל הרחב כדי להרחיב את ארגז הכלים הטיפולי ולסייע לאנשים להתמודד ולצמוח. בואו להכיר עולם שלם של תוכן שנועד להרחיב את ארגז הכלים הטיפולי שלכם.

💡מגוון קורסי אונליין אקטואליים בתחומי הטיפול השונים:
חרדות • מיינדפולנס • הפרעות קשב וריבוז • אוטיזם • ויסות חושי • התמכרות למסכים • זוגיות • טיפול משפחתי • הדרכת הורים

💡 את הקורסים מעבירים מיטב המרצים: פרופ’ אסתר כהן, פרופ’ חיים עומר, פרופ’ יואל אליצור ועוד

• בזמן ובקצב שלכם עם יחידות מוקלטות מראש
• שאלות ותשובות מוקלטות בסוף כל יחידה
• התכנים זמינים למשך 12 חודשים
• קבלת תעודת השתתפות

הוצאת "אח"

הוצאת אח הנה הוצאה ותיקה, אשר מוציאה לאור ספרות מקצועית בשיתוף עם אוניברסיטאות ומכללות, במקביל לספרות מקצועית מתורגמת.
באתר ניתן לרכוש ספרים וחומרי למידה בתחומים כמו פסיכולוגיה והתפתחות, אימון, CBT, לקויות מגוונות, הורות, תרפיה ועבודה בקבוצות. האתר נוח לגלישה, משולב בו מידע על הכותבים והספרים מסווגים על פי נושאי חיפוש בולטים.

אנו מזמינים אתכם לרכוש באתר, המציע הנחה קטלוגית קבועה בסדר גודל של 30 אחוז, ועבורכם, חברי הארגון, מוצעת הנחה נוספת בסדר גודל של 5 אחוזים עם הזנת קוד קופון.

אלית בריל

מתמודדים עם ילד שהתנהגותו המאתגרת נובעת מכמות טריגרים מרובה ולא יודעים מאיפה להתחיל? או עם ילד פאסיבי שתלוי במבוגרים על כל צעד ושעל? שניהם ילדים שמתמודדים באופן לא יעיל עם סיטואציות מאתגרות בחייהם! תכנית 'מלך הפתרונות' מהווה מענה התנהגותי מצוין שיביא לשינוי ארוך טווח ומשמעותי עבור ילדים אלו.
בזכות התכנית, תוכלו להציג לצוותים / להורים כלי מעולה, כאשר שפת התכנית הייחודית מביאה להכללה בין הסביבות השונות ומאפשרת גם להורים / לצוותים השונים לקדם את הילד לאורך היום. 'מלך הפתרונות' עושה שימוש בטכניקות התנהגות מתוקפות, מיושמת למעלה מעשור, פורסמה בכתב עת מדעי ונחקרת כעת כעבודת דוקטורט באונ' אריאל.
הקורס הדיגיטלי של מלך הפתרונות מורכב משישה חלקים המסודרים בהתאם לשלבי יישום התכנית בשטח, מצטברים לכדי 3 שעות, פתוח לשנתיים (!!) לצפייה בזמן המתאים לכם. הקורס הדיגיטלי כולל ערכת חומרים עשירה ליישום מוצלח מהנה וחוויתי של התכנית.

אלית בריל, מנתחת התנהגות מוסמכת מעל 15 שנה, BCBA, M.A, בעלת תואר שני בחינוך מיוחד עם התמחות באוטיזם ודוקטורנטית באוניברסיטת אריאל. מרכזת את תחום ניתוח ההתנהגות בבית ספר כוללני לילדים עם ASD. מעבירה השתלמויות ומרצה לצוותים חינוכיים וטיפוליים בחינוך הרגיל והמיוחד ומלווה מנתחי התנהגות בדרכם המקצועית. זכתה לאחרונה באות הצטיינות נשיא המדינה לעובדי הוראה בעקבות התכניות והפרוטוקולים אותם מפתחת עבור הילדים, ובראשם תכנית הדגל: 'מלך הפתרונות' לקידום פתרון בעיות בחיי היום יום לחינוך הרגיל והמיוחד.

מיטל קליין

שמי מיטל קליין, מנתחת התנהגות. בעלת ותק של 15 שנה במשרד החינוך.

מומחית תחום התנהגות במתי"א בת ים, מדריכה ומלווה צוותים חינוכיים, הורים וילדים.בעלת תוכנית חינוכית מאושרת בגפ"ן בשם "מיטל קליין- מנווטים בהצלחה" לניהול כיתה מיטבי וחיובי.
מפתחת ומייצרת כלים התנהגותיים לצוותים חינוכיים בחינוך הרגיל והמיוחד.

15% הנחה על מגוון הכלים ההתנהגותיים שיעזרו ויעשירו את ארגז הכלים שלכם בהדרכות:
1. 5 סדנאות דיגיטליות מגוונות ויישומיות בנושא מיומנויות ניווט כיתה.
2. מגוון מוצרים להדפסה מתוך קטלוג המוצרים לניהול וניווט כיתה.
3. חוברת עזר יישומית "ניתוח בשטח פתוח"- לכל מי שמדריך ומלווה צוותים במערכת החינוך.
4. לנווט ביחד- הדרכות אישיות בזום לפי צורך.

מודל גפן

מודל גפן נולד מתוך ניסיון יישומי וידע מקצועי שצברנו במשך שנים רבות בעבודה שלנו באקדמיה עם אנשי צוות מומחים ומיומנים בניתוח התנהגות ובשטח מול צוותי חינוך ומטפלים שונים בילדים.

התכניות שלנו מתמקדות ביצירת שינוי אמיתי במיומנויות חברתיות, קשיי התנהגות, שיתוף פעולה, עיבוד מידע ותקשורת בינאישית.
העבודה שלנו מתמקדת בפרקטיקה ובמתן כח וכלים למעטפת התומכת בילד – הורים, אנשי חינוך ומטפלים מקצועיים.

במסגרת עבודתנו במודל גפן אנו מספקים הכשרה למנתחי התנהגות ומטפלים נוספים ונותנים מענה בבתי הספר ובגני הילדים בהתייחס לקשיים התנהגותיים, קוגנטיבים ומשתמשים בכלים מהתיאוריה ההתנהגותית, ההתקשרותית ותפקודים ניהוליים.

בית ליאור

בית ליאור הנו מרכז ללימוד וטיפול ע”פ עקרונותיה של הגישה ההתנהגותית (Applied Behavior Analysis) בשילוב כלים טיפוליים מתקדמים.

המרכז מעניק הכשרה למעוניינים ללמוד את הגישה, לאנשי מקצוע המבקשים להעשיר את סל כליהם, להורים לילדים עם צרכים מיוחדים וכן מקיים מערכי טיפול ביתיים לילדים המאובחנים עם עיכוב התפתחותי/אוטיזם. בית ליאור הוקם בשנת 2010 ע”י ד”ר גילי יהב מתוך הכרה רבת שנים את שטח הטיפול ודרישותיו וחרט על דגלו מתן שירות מקצועי ואתי לכל הבאים בשעריו כחלק בלתי נפרד מחזונו – להוות בית חם לילדים המטופלים, להוריהם ולמטפלים.

במסגרת המחלקה האקדמית הדיגיטלית שלנו תוכלו למצוא מדריכים וקורסים המיועדים בין השאר למנתחי התנהגות: https://did.li/IYQlC
כמו כן ספרות מקצועית שעשויה להעשיר את חווית הלמידה והעשייה בשטח: https://liorcenter.com/shop/

D-store

"די סטור- משחקים ופתרונות לא רק לילדים". חנות פיזית ואונליין של משחקים, מוצרים ועזרים לצרכים מיוחדים. מגוון המוצרים שלנו כולל מוצרי כובד ומגע עמוק, משחקים ואביזרים תחושתיים סנסוריים, עזרים ללמידה, משחקי שפה ועוד המון מוצרים  בתחומי ההתפתחות השונים.

משל

חברת משל קמה לפני מעל 20 שנה במטרה לספק את המוצרים האיכותיים ביותר בתחום הריפוי בעיסוק.

במשך השנים החברה התרחבה למוצרים נוספים בתחום הפיזיותרפיה, שיקום ומוצרי עזר לעצמאות ביום יום (ADL) 

כיום החברה הינה ספקית של עמותות רבות בארץ כגון עמותת אלו"ט, עמותת אותי, כמו כן של כל קופות החולים, בתי החולים ובתי חולים סיעודיים בארץ.

adhdshop

חנות ייעודית למתמודדים עם הפרעת קשב, לקויות למידה, קשיי וויסות חושי ועוד.

תמצאו בו מגוון גדול ומובחר של מוצרים המחולקים לפי קטגוריות לנוחותכם בתחומים השונים והמגוונים בהם עוסק האתר.

דילוג לתוכן